logo
wvhj2023
© Lightyear
© Lightyear
18 september 2020

Samenwerking TNO en Lightyear verlengd: extra aandacht voor veiligheid zonneauto

TNO en Lightyear hebben hun samenwerking verlengd. TNO gaat de fabrikant van de zonneauto Lightyear One onder andere bijstaan bij intensief onderzoek naar de veiligheid van de zonneauto.

Lightyear wil volgend jaar zijn eerste elektrische auto op zonne-energie op de markt brengen. TNO gaat het bedrijf daarbij de komende jaren dus helpen. Samen gaan de 2 organisaties de in de auto geïntegreerde zonnestroomtechnologie verder perfectioneren.

Zonnedak
Lightyear maakte eerder dit jaar bekend te gaan samenwerken met DSM om de zonnedaken van de fabrikant van elektrische auto’s breder in de markt beschikbaar te maken. De bedrijven willen ze ook toepassen op bestelwagens en bussen. Bovendien kondigden de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) en Sioux Technologies aan te participeren in Lightyear.

Het bedrijf is inmiddels drukdoende met het testen van zijn zonnedak op 2 elektrische auto’s: een Tesla Model 3 en een Volkswagen Crafter LCV. De voertuigen worden in de omgeving van Helmond getest.

Nieuwe testmethodes
‘Met onze multidisciplinaire expertise helpen we Lightyears ontwikkeling van zonnedaken die perfect passend in voertuigen geïntegreerd kunnen worden, te versnellen’, duidt Bonna Newman, programmamanager Mobiliteit op Zonne-energie bij TNO, de reden om te blijven samenwerken met Lightyear. ‘Bij het ontwerpen houden we rekening met de technische eisen van zowel de pv- als de auto-industrie, met de wettelijke veiligheidseisen en de wensen en eisen van de consument.’

Om de gebogen zonnepanelen energiezuiniger, lichter van gewicht en gemakkelijker produceerbaar te maken, paste TNO de door DSM ontwikkelde ‘achterzijde contactfolie’ aan, die al wordt gebruikt in rechthoekige zonnepanelen met standaardafmetingen. De verbeterde technologie moet ervoor zorgen dat Lightyear deze sneller kan implementeren in nieuwe voertuigen en naadloos kan integreren in het productieproces. In de nieuwe fase van onderzoek en ontwikkeling is er dus veel aandacht voor het veiligheidsaspect. Arjo van der Ham, chief technology officer van Lightyear, hierover: ‘Samen met TNO onderzoeken we alle aspecten van pv-geïntegreerde elementen in mobiele applicaties waaronder de prestaties, betrouwbaarheid, slimme integratie in de carrosserie, kosteneffectieve productie en het belangrijkst: de veiligheid. Dit vraagt om nieuwe testmethoden en innovatieve oplossingen, aangezien de huidige standaarden niet voorzien in auto’s waarin zonnecellen een integraal onderdeel zijn van het voertuig.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten