Solar Industry Register
De volgende bedrijven hebben zich laten opnemen in het Solar Industry Register, meld uw bedrijf ook aan!
Samenwerking TNO en Lightyear verlengd: extra aandacht voor veiligheid zonneauto
© Lightyear

Samenwerking TNO en Lightyear verlengd: extra aandacht voor veiligheid zonneauto

TNO en Lightyear hebben hun samenwerking verlengd. TNO gaat de fabrikant van de zonneauto Lightyear One onder andere bijstaan bij intensief onderzoek naar de veiligheid van de zonneauto.

Lightyear wil volgend jaar zijn eerste elektrische auto op zonne-energie op de markt brengen. TNO gaat het bedrijf daarbij de komende jaren dus helpen. Samen gaan de 2 organisaties de in de auto geïntegreerde zonnestroomtechnologie verder perfectioneren.

Zonnedak
​Lightyear maakte eerder dit jaar bekend te gaan samenwerken met DSM om de zonnedaken van de fabrikant van elektrische auto’s breder in de markt beschikbaar te maken. De bedrijven willen ze ook toepassen op bestelwagens en bussen. Bovendien kondigden de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) en Sioux Technologies aan te participeren in Lightyear.

Het bedrijf is inmiddels drukdoende met het testen van zijn zonnedak op 2 elektrische auto’s: een Tesla Model 3 en een Volkswagen Crafter LCV. De voertuigen worden in de omgeving van Helmond getest.

Nieuwe testmethodes
‘Met onze multidisciplinaire expertise helpen we Lightyears ontwikkeling van zonnedaken die perfect passend in voertuigen geïntegreerd kunnen worden, te versnellen’, duidt Bonna Newman, programmamanager Mobiliteit op Zonne-energie bij TNO, de reden om te blijven samenwerken met Lightyear. ‘Bij het ontwerpen houden we rekening met de technische eisen van zowel de pv- als de auto-industrie, met de wettelijke veiligheidseisen en de wensen en eisen van de consument.’

Om de gebogen zonnepanelen energiezuiniger, lichter van gewicht en gemakkelijker produceerbaar te maken, paste TNO de door DSM ontwikkelde ‘achterzijde contactfolie’ aan, die al wordt gebruikt in rechthoekige zonnepanelen met standaardafmetingen. De verbeterde technologie moet ervoor zorgen dat Lightyear deze sneller kan implementeren in nieuwe voertuigen en naadloos kan integreren in het productieproces. In de nieuwe fase van onderzoek en ontwikkeling is er dus veel aandacht voor het veiligheidsaspect. Arjo van der Ham, chief technology officer van Lightyear, hierover: ‘Samen met TNO onderzoeken we alle aspecten van pv-geïntegreerde elementen in mobiele applicaties waaronder de prestaties, betrouwbaarheid, slimme integratie in de carrosserie, kosteneffectieve productie en het belangrijkst: de veiligheid. Dit vraagt om nieuwe testmethoden en innovatieve oplossingen, aangezien de huidige standaarden niet voorzien in auto’s waarin zonnecellen een integraal onderdeel zijn van het voertuig.’

Nu in Solar Magazine

September 2020

Harm Valk, voorzitter van de projectgroep NTA 8800: ‘Fantastisch als je zonder zonnepanelen aan BENG-eisen kunt voldoen’ Kans hagelschade zonnepanelen grootst op platte daken en kleinst bij zuidoost-oriëntatie: ‘We leggen...
Vacatures
kWh People zoekt:

Technisch Projectleider Meetdiensten

Fulltime (40 uur) - 6541EZ
VDH Solar Groothandel B.V. zoekt:

Verkoop Buitendienst

Fulltime (40 uur) - Hazerswoude-Dorp, 2391 PV, Finlandlaan 1
Meld mij aan voor de nieuwsbrief van Solar Magazine!
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws!