Solar Industry Register
De volgende bedrijven hebben zich laten opnemen in het Solar Industry Register, meld uw bedrijf ook aan!
Samenwerking Lightyear met DSM voor zonnedaken op auto’s, bestelwagens en bussen
© Lightyear

Samenwerking Lightyear met DSM voor zonnedaken op auto’s, bestelwagens en bussen

Lightyear gaat samenwerken met DSM om de zonnedaken van de fabrikant van elektrische auto’s breder in de markt beschikbaar te maken. De bedrijven willen ze ook toepassen op bestelwagens en bussen.

Het partnerschap richt zich specifiek op de integratie van zonnedaken in allerlei verschillende elektrische voertuigen, zodat gebruikers hun voertuig direct met zonne-energie kunnen laden.

Pilots
De bedrijven starten daarbij met pilots voor klanten in de automobielindustrie en het openbaar vervoer.

De huidige wereldwijde markt voor elektrische voertuigen biedt volgens de 2 bedrijven een enorm potentieel voor groei. In 2019 werd de omvang geschat op meer dan 160 miljard Amerikaanse dollar en volgens internationale marktonderzoekers, waaronder Bloomberg, zal de waarde tegen 2027 meer dan 800 miljard Amerikaanse dollar bedragen. Lightyear en DSM willen daarbij helpen om 2 belangrijke hindernissen zien te overwinnen: het beperkte bereik van een elektrisch voertuig en de afhankelijkheid van het stroomnet.

725 kilometer
Lightyear ontwikkelde de technologie oorspronkelijk voor de zonnepanelen van Lightyear One. Bij de lancering in 2021 zal Lightyear One met een actieradius van 725 kilometer gelden als de meest efficiënte zonneauto ter wereld voor lange afstanden. Het zonnedak bestaat uit 5 vierkante meter geïntegreerde zonnecellen die worden beschermd door ultrasterk, dubbel gebogen veiligheidsglas. Die zonnecellen vangen continu zonlicht op, ongeacht of de auto rijdt of stilstaat. Dit betekent dat het zonnedak in een geoptimaliseerd voertuig zoals Lightyear One genoeg energie kan genereren voor gemiddeld 70 tot 90 procent van de afgelegde kilometers op jaarbasis.

De geleidende backsheet van DSM vormt een integraal onderdeel van het zonnedak en maakt het mogelijk om alle aansluitingen van de zonnecellen op de achterkant van het paneel te plaatsen. Zo kan de hele voorkant worden gebruikt om zonlicht op te vangen. Dit verkleint de elektrische verliezen tussen de zonnecellen en de module, waardoor er 3 procent meer vermogen kan worden geleverd.

Nu in Solar Magazine

Juni 2020

Nieuwe versies handboek en eindtermen zonne-energie op komst: ‘Eindtermen zijn de blauwdruk voor opleidingen, examens en de erkenningsregeling’ Erik Martinson (Svea Solar) over overname consumententak Solarcentury: ‘Wij willen...
Vacatures
Zonneplan zoekt:

Head of Operations Energietransitie

Fulltime (40 uur) - Zwolle, 8021 EV 13D
ESTG zoekt:

Inside Sales medewerker Frankrijk en België

32-40 uur - Heteren, Poort van Midden Gelderland Oranje 9, 6666 LV
Meld mij aan voor de nieuwsbrief van Solar Magazine!
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws!