
Deelnemers aan de alliantie zijn Hydri, TEALMobility, Fountain Fuel, H2 MOBILITY, Virya Energy en HYmpulsion.
1.800 vrachtwagens
De leden van de Hydrogen Infrastructure Alliance (H2IA) exploiteren gezamenlijk 92 waterstoftankstations voor lichte en zware voertuigen.
Nog eens 39 grootschalige stations staan gepland voor 2028. Samen kunnen deze stations dagelijks meer dan 1.800 vrachtwagens van waterstof voorzien. De alliantie is gesprekken gestart met toonaangevende voertuigfabrikanten over het versnellen van de waterstofmobiliteit.
Kip-ei-dilemma doorbreken
Met een ambitieus maar realistisch tempo moet het mogelijk zijn een samenhangend netwerk van tankstations te realiseren dat Europa bestrijkt. Dit noemt de alliantie ‘Connecting the Dots’. Door het voortouw te nemen en de hoge capaciteit tankinfrastructuur verder uit te breiden, kan volgens de alliantie het kip-ei-dilemma worden doorbroken.
De juiste tankinfrastructuur geeft voertuigfabrikanten het vertrouwen om de ontwikkeling en implementatie van voertuigen op te voeren. Grotere aantallen voertuigen en een ruime keuze aan modellen leiden op hun beurt tot een snellere groei van het tanknetwerk en tot lagere kosten voor eindgebruikers.
Vergelijking met mobiele telefonie
De uitrol van waterstofvoertuigen en tankstations lijkt volgens de alliantie op hoe de uitbouw van mobiele infrastructuur de snelle opkomst van mobiele telefonie begin jaren 2000 aanwakkerde. Zendmasten en een goede signaaldekking leidden tot een sterke toename van het gebruik van mobiele telefonie.
Dit leidde vervolgens tot de plaatsing van meer en verbeterde zendmasten en uiteindelijk tot ontwikkelingen zoals de G5-netwerken. Door het grote aantal zendmasten, mobiele telefoons en een hoge benuttingsgraad daalden de totale kosten van het gebruik van het systeem.
Complementaire technieken
De leden van de H2IA benadrukken dat batterij-elektrische en waterstof-elektrische voertuigen complementaire technieken zijn. Beide technologieën zijn nodig om te voldoen aan uiteenlopende klantbehoeften, van langeafstandstransport en flexibiliteitseisen tot uitzonderlijk transport en intensieve exploitatie.
Op de korte termijn is waterstof met name belangrijk in regio’s waar de capaciteit van het elektriciteitsnet de inzet van snellaadinfrastructuur beperkt en waar toename van elektrisch laden bovendien een remmend effect heeft op andere ontwikkelingen zoals woningbouw en bedrijvigheid.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.