
Sensoren op 18 voertuigen verzamelden data over meer dan 1 miljoen kilometer, waarbij de zoninstraling op de zonnepanelen op de daken van de voertuigen gemiddeld dubbel zo hoog bleek als op zonnepanelen aan de zijkant van de voertuigen, met respectievelijk 2,8 en 1,3 kilowattuur opbrengst per vierkante meter per dag.
Meetresultaten bevestigd
Het SolarMoves-project, een samenwerking tussen TNO, het Fraunhofer Institute for Solar Energy Systems ISE en 3 leveranciers van zonne-energiesystemen voor voertuigen – Lightyear, IM Efficiency en Sono Motors – heeft sinds vorig jaar maart praktijkdata verzameld. De meetcampagne bevestigt de uitkomsten van eerder ontwikkelde modellen over zonneauto’s.
‘De metingen die gedaan zijn in Nederland en Noord-Duitsland tonen aan dat zijkantpanelen ongeveer 50 procent minder zoninstraling ontvangen dan dakpanelen,’ vertelt Lenneke Slooff, senior consultant bij TNO. Deze verhoudingen komen overeen met de eerdere modelaannames voor de zonne-energieopbrengst bij verschillende voertuigonderdelen.
Schaduwfactor cruciaal
Een belangrijke bevinding is de invloed van schaduw op de prestaties van geïntegreerde zonnepanelen. De studie laat zien dat satelliet- en meteorologische data helpen bij het nauwkeuriger afstemmen van de schaduwfactor in modellen, waarbij rekening wordt gehouden met schaduw van gebouwen, bomen en andere voertuigen.
‘We adviseren om schaduwmodellen verder te verfijnen, route- en locatiegegevens, en gebruiksgebonden gedrag mee te nemen voor een realistischer beeld van de energieopbrengst en een effectiever systeemontwerp,’ aldus Christian Braun, senior engineer bij Fraunhofer ISE.
Modelvalidatie positief
De eerste resultaten met de Lightyear 0 tonen een sterke overeenkomst tussen gesimuleerde en gemeten data, zowel voor zonneopbrengst als energieverbruik. In Zuid-Europa kunnen voertuigen met geïntegreerde zonnepanelen tot 50 procent van het jaarlijkse energieverbruik van personenauto’s dekken, en in Centraal-Europa tot 35 procent.
In het rapport worden 2 casestudies beschreven: een bezorgvrachtwagen in de Benelux voorzien van zonnepanelen van IM Efficiency en stadsbussen in Slowakije voorzien van zonnepanelen van Sono Motors.
Het eindrapport van het Solar Moves-project zal in 2026 geactualiseerde bevindingen bevatten en aanbevelingen doen voor een optimale inzet van geïntegreerde zonnecellen per voertuigtype en regio. Meer seizoensdata – vooral uit de lente en zomer – zijn nodig om trends voor alle voertuigtypes op lange termijn te bevestigen, maar de huidige resultaten zijn volgens de onderzoekers veelbelovend voor de toekomst van zonne-energie in transport.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.