
Schiphol, DGEC, gemeente Haarlemmermeer en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben afspraken gemaakt over de oplossing, waardoor zowel de vliegveiligheid als de productie van zonnestroom gewaarborgd blijven.
De oplossing
De betrokken partijen hebben afgesproken dat alle 228.000 zonnepanelen worden verwijderd, voorzien van reflectiewerende folie en vervolgens worden teruggeplaatst. Deze aanpak moet het veiligheidsrisico voor piloten wegnemen terwijl het zonnepark kan blijven functioneren. Berekeningen laten zien dat de resterende reflecties van het zonnepark zodanig zijn, dat op basis daarvan deze oplossing veilig beoordeeld is door het Integral Safety Management System (ISMS), waarin de luchtvaartsector samenwerkt aan veilige luchtvaart.
Het plaatsen van de antireflectiefolie is een kostbare operatie waarbij alle betrokken partijen financieel bijdragen. Minister Robert Tieman van Infrastructuur en Waterstaat heeft toegezegd 6,84 miljoen euro bij te dragen aan de gemeente Haarlemmermeer. De gemeenteraad moet nog akkoord gaan met de plannen. Minister Tieman: ‘We hebben gezien dat de reflectie van de zonnepanelen problemen geeft voor de vliegveiligheid. Daarnaast was er een risico voor de luchthavenoperatie met potentieel veel vertraagde en geannuleerde vluchten, evenals gedurende lange tijd een andere inzet van landingsbanen - wat extra geluidsoverlast voor de omgeving met zich meebrengt. Hierom heb ik besloten dat het ministerie gaat helpen om het probleem op te lossen, samen met de betrokken partijen.’
‘Veiligheid staat altijd voorop, zowel op als rondom onze luchthaven. We zijn niet tegen het zonnepark, maar wel tegen de schittering die daardoor ontstaat’, aldus Patricia Vitalis, chief operations officer van Schiphol.
Tijdelijke maatregelen
De demontage van het zonnepark is al begonnen bij velden A en B – in totaal 78.000 zonnepanelen – als onderdeel van de verplichting die de rechter eerder oplegde. Er wordt nu ook gestart met de verwijdering van velden C en D, goed voor zo’n 150.000 zonnepanelen. Het is volgens de betrokkenen een tijdrovend proces dat gefaseerd wordt uitgevoerd.
Vanaf 28 augustus is de Zwanenburgbaan bij zonnig weer in de middag tijdelijk niet beschikbaar voor landend vliegverkeer, met name tussen 14.40 en 17.00 uur. Deze maatregel geldt tot 29 september of tot het moment waarop de betreffende zonnepanelen zijn verwijderd.
Toekomstige projecten
Bert Creemers, directeur van De Groene Energie Corridor (DGEC), is opgelucht: ‘We zijn blij dat we samen tot een algehele oplossing zijn gekomen. De energietransitie brengt soms uitdagende vraagstukken met zich mee.’
De wethouders Charlotte van der Meij en Beryl van Straten zien deze samenwerking als waardevol voor toekomstige projecten: ‘De meerwaarde is vooral dat we samen vanuit verschillende invalshoeken kijken naar oplossingen voor de toekomst, zodat we op een veilige manier het zonnecarré rond de luchthaven verder kunnen ontwikkelen.’
Het volledige project, inclusief het verwijderen, aanpassen en terugplaatsen van alle zonnepanelen, moet in september 2026 zijn afgerond. De anti-reflectiefolie werd eerder al door DGEC voorgesteld als mogelijke oplossing en blijkt nu inderdaad de sleutel tot het behoud van het zonnepark.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.