
Het 42 kilometer lange traject tussen Hoogeveen en de Duitse grens zal met behulp van zonnepanelen naar verwachting jaarlijks 170 megawattuur zonne-energie opwekken.
Project voortgang
De Drentse Zonneroute A37 is onderdeel van het programma Opwek van Energie op Rijksvastgoed (OER), dat op ongeveer 35 locaties van Rijkswaterstaat onderzoekt hoe gronden beschikbaar kunnen worden gesteld voor energieopwekking. Het project wordt uitgevoerd in samenwerking met verschillende overheidsinstanties, waaronder de provincie Drenthe en de gemeenten Hoogeveen, Coevorden en Emmen, evenals netbeheerders RENDO en Enexis Netbeheer.
De minister benadrukt dat het project in 2 fasen wordt uitgevoerd. Eerst worden geleiderails aangelegd, gevolgd door de plaatsing van zonnepanelen. De aanbesteding voor de geleiderails is begin juni gegund en de plaatsing zal uiterlijk medio 2026 worden afgerond. De tender voor de aanleg, het beheer en onderhoud van de zonneroute wordt momenteel voorbereid en zal naar verwachting begin 2026 van start gaan.
Veiligheidszorgen
De brief van minister Tieman komt als reactie op zorgen die zijn geuit door de Werkgroep Toekomstbestendige A37 over de verkeersveiligheid langs de route. De werkgroep suggereerde dat er verouderde richtlijnen zouden worden gebruikt en vroeg zich af of er wel een juiste afweging was gemaakt tussen duurzaamheid en verkeersveiligheid.
De minister stelt dat Rijkswaterstaat altijd de meest actuele geldende richtlijnen hanteert bij het nemen van bermmaatregelen langs rijkswegen. ‘Deze richtlijnen vormen het uitgangspunt voor het waarborgen van de verkeersveiligheid op en rond rijkswegen’, aldus de minister. Hij benadrukt dat de plaatsing van zonnepanelen in de zij- en middenberm zal voldoen aan de eisen voor het veilig inrichten van bermen door afscherming met geleiderails.
Verantwoord project
Voor de realisatie van de Drentse Zonneroute is een Provinciaal Inpassingsplan opgesteld, dat al in 2022 is vastgesteld door Provinciale Staten. Tegen dit plan loopt momenteel nog 1 beroepszaak bij de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State, maar deze zaak heeft geen betrekking op de verkeersveiligheid.
De minister merkt op dat TNO een model heeft ontwikkeld om mogelijke overlast voor wegverkeer in kaart te brengen. ‘Die resultaten worden meegenomen in de keuze voor en plaatsing van de zonnepanelen, zodat ook overlast voor wegverkeer kan worden uitgesloten’, schrijft hij.
Tieman concludeert dat verkeersveiligheid voor het ministerie een prioriteit is, maar dat het ministerie ook wil bijdragen aan de energietransitie. ‘In dit project kunnen we, na een zorgvuldige afweging, aan beide doelstellingen voldoen’, besluit Tieman.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.