logo
© Timon Schneider | Dreamstime.com
© Timon Schneider | Dreamstime.com
5 augustus 2025

ACM voert controle ongewenste verkooptelefoontjes energiebedrijven op

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat per direct telecom- en energiebedrijven controleren of zij hun werkwijze hebben aangepast om ongewenste verkooptelefoontjes te voorkomen.

De controle vindt ook plaats bij callcenters die namens de energieleveranciers bellen. Bedrijven die niet voldoen riskeren sancties.

Strengere aanpak
De ACM zet hiermee de volgende stap in het verscherpte toezicht dat eerder dit jaar werd aangekondigd. Ongewenste verkooptelefoontjes zijn het probleem waarover de toezichthouder de meeste klachten ontvangt, met name over energie- en telecombedrijven.

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM, benadrukt de ernst van het probleem: 'Al te lang is telemarketing een van de grootste ergernissen van consumenten. Alle consumenten hebben er last van, met name ook consumenten in een kwetsbare positie. Onze aanpak is erop gericht om aan deze ergernis een einde te maken.'

Deadline verstreken
De toezichthouder organiseerde eind maart een bijeenkomst met telecom- en energiebedrijven waarin de regels werden toegelicht. Daarbij kregen de bedrijven een deadline van 1 juli om aan de regels te voldoen. Nu deze datum is verstreken, controleert de ACM in hoeverre de bedrijven hun processen hebben aangepast zodat ze alleen consumenten bellen die daarmee expliciet hebben ingestemd.

Een belangrijk aspect van de controle is de verantwoordelijkheid die bedrijven nemen voor partijen die namens hen bellen. Ook deze callcenters moeten zich aan de telemarketingregels houden, en het bedrijf dat de opdracht verleent is daarvoor verantwoordelijk – de zogenaamde ketenaansprakelijkheid.

Duidelijke regels
Telecomprovider VodafoneZiggo heeft onlangs al aan de ACM toegezegd zich voortaan aan de telemarketingregels te zullen houden. Indien nodig kan de ACM naleving afdwingen met boetes of lasten onder dwangsom.

Naast de regels over toestemming blijven ook de regels voor de inhoud van het gesprek gelden. Het bedrijf dat belt, moet duidelijk zijn over zijn identiteit, de reden van het telefoontje en de inhoud van het aanbod. Deze regels gelden voor alle bedrijven die telefonische werving gebruiken voor het benaderen van consumenten en zzp'ers.

De ACM roept consumenten op om ongewenste verkooptelefoontjes te blijven melden bij ACM ConsuWijzer, het consumentenloket van de toezichthouder. Deze meldingen helpen de ACM om te identificeren waar het misgaat en hoe zij effectief kan optreden tegen overtreders.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten