logo
© Timon Schneider | Dreamstime.com
© Timon Schneider | Dreamstime.com
19 juni 2025

ACM krijgt honderden klachten over verkoop thuisbatterij, vernietigen contract mogelijk

Na honderden klachten van consumenten wijst waakhond ACM op mogelijkheden om zonder kosten van de aankoop van een thuisbatterij af te komen, zoals bedenktijd of contractvernietiging bij misleiding.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwde afgelopen december al voor agressieve en misleidende telefonische verkoop van thuisbatterijen. Na Kamervragen stelde minister Hermans dat de waakhond genoeg instrumenten heeft voor handhaving.

Toenemende klachten
De ACM stelt steeds meer meldingen over malafide telefonische verkoop van thuisbatterijen te krijgen. Consumenten zouden vaak onder druk gezet worden of misleidende informatie krijgen over terugverdientijden en voordelen. Televisieprogramma Radar meldde onlangs in een televisie-uitzending dat er callcenters actief zijn die eerder al werden beboet voor misleidende verkoop van energiecontracten. De verkopers beschikken vaak over persoonlijke gegevens van consumenten, zoals hun energieleverancier en het aantal zonnepanelen op hun dak. Deze informatie gebruiken ze om vertrouwen te wekken. Consumenten melden dat ze onder druk worden gezet om snel te beslissen, waarbij soms wordt gedreigd met hoge boetes bij annulering binnen de wettelijke bedenktijd.

‘Thuisbatterijen zijn ingewikkelde producten’, waarschuwt de ACM nu. ‘We adviseren dan ook om niet zomaar akkoord te gaan met een ongevraagd aanbod via de telefoon en om het gesprek te beëindigen. Gaat u toch het gesprek aan? Zet dan géén digitale handtekening en neem het gesprek op met uw telefoon. Dan kunt u het altijd terugluisteren en hebt u bewijs van wat wel en niet is afgesproken.’

Consumentenrechten
Bij telefonische verkoop of aankopen via internet hebben consumenten volgens de toezichthouder 14 dagen bedenktijd. In deze periode kunnen zij zonder reden of kosten van het contract af. De verkoper moet consumenten informeren over deze bedenktijd. Als dit niet gebeurt, wordt de bedenktijd automatisch verlengd tot maximaal 1 jaar.

Is de bedenktijd voorbij? Dan biedt contractvernietiging volgens de ACM uitkomst als er sprake is van misleiding. Onder misleiding valt bijvoorbeeld het geven van onjuiste informatie over terugverdientijden of het uitoefenen van druk tijdens het verkoopgesprek. Verkopers beweren soms dat de bedenktijd niet geldt omdat een thuisbatterij maatwerk zou zijn. De toezichthouder benadrukt echter dat de verkoper moet bewijzen dat de thuisbatterij zo persoonlijk is gemaakt dat deze aan niemand anders verkocht kan worden. Bij standaardthuisbatterijen is hiervan meestal geen sprake.

Praktische stappen
De ACM adviseert consumenten die spijt hebben van een thuisbatterij-aankoop om een aangetekende brief te sturen waarin zij het contract ‘vernietigen’. Dit is anders dan annuleren. Bij vernietiging wordt het contract ongedaan gemaakt alsof het nooit heeft bestaan.

‘Als u het contract vernietigt, hoeft u geen kosten te betalen en krijgt de verkoper de thuisbatterij terug’, aldus de ACM. ‘Schakelt de verkoper een incassobureau in? Stuur dan een kopie van uw vernietigingsbrief.’ 

De waakhond raadt aan om het woord ‘vernietigen’ expliciet te gebruiken en niet ‘annuleren’ of ‘opzeggen’. Ook is het verstandig een kopie van de brief te bewaren en deze zowel aangetekend als per e-mail te versturen. In de brief moet duidelijk staan waarom er sprake is van misleiding of agressieve verkoop.

Ophangen of gesprek opnemen
Om problemen te voorkomen, adviseert de ACM om gesprekken met telefonische verkopers direct te beëindigen of op te nemen als bewijs. Een telefoongesprek opnemen is wettelijk toegestaan. Het is netjes maar niet verplicht om dit aan het begin van het gesprek te melden. Verkopers mogen het opnemen van gesprekken niet weigeren.

Voor consumenten die overwegen een thuisbatterij aan te schaffen, raadt de ACM aan om eerst verschillende aanbieders te vergelijken en onafhankelijk advies in te winnen. Het consumentenloket ACM ConsuWijzer en het Juridisch Loket bieden bovendien ondersteuning aan consumenten die in de problemen komen. Zij kunnen helpen bij het opstellen van brieven of het inschakelen van verdere juridische hulp.

Vanaf 1 juli 2026 wordt de telefonische verkoop van thuisbatterijen overigens aan banden gelegd. Er komt dan een wettelijk verbod voor bedrijven om consumenten die geen toestemming hebben gegeven telefonisch te benaderen voor verkoop van de producten.

Deel dit artikel:
In samenwerking met
storage_magazine_logo

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten