Ilana Rooderkerk (D66) stelde half november naar aanleiding van een post op LinkedIn over ‘de schimmige telefonische verkoop van thuisbatterijen’ Kamervragen aan de minister van Klimaat en Groene Groei.
Gehanteerde terugverdientijden
De minister, die kennis heeft genomen van het bericht op social media, stelt geen andere signalen te hebben ontvangen over schimmige telefonische verkoop. Wel ziet het kabinet volgens haar een discussie over gehanteerde terugverdientijden door batterijaanbieders.
‘Thuisbatterijen worden nu via commerciële partijen met name ingezet voor handel op de elektriciteitsmarkten, omdat dit het hoogste rendement oplevert’, duidt Hermans. ‘Aanbieders van thuisbatterijen adverteren met terugverdientijden van 4 tot 5 jaar. Veel aanbieders trekken in hun aannames de huidige inkomsten van handel op elektriciteitsmarkten door naar de komende jaren. De elektriciteitsmarkten zijn echter volop in ontwikkeling, en toekomstige inkomsten en de terugverdientijd zijn onzeker.’
Rendement
De minister waarschuwt dat de kans bestaat dat als meer batterijen en andere flexibiliteitsopties worden ingezet voor handel op elektriciteitsmarkten, de prijzen op de onbalansmarkt minder sterk zullen fluctueren waardoor het rendement op een thuisbatterij afneemt.
‘De ACM heeft in dit licht een bericht gepubliceerd waarin ze consumenten waarschuwt voor onduidelijke reclames over thuisbatterijen’, aldus Hermans. ‘Dit omvat onduidelijkheden over de terugverdientijd en koopvoorwaarden die beloofd worden bij telefonische verkoop of verkoop via sociale media.’
Meer instrumenten
Op de vraag of de toezichthouder meer instrumenten nodig heeft om de thuisbatterijmarkt te reguleren, antwoordt de minister ontkennend. ‘De huidige instrumenten lijken op dit moment voldoende om te handhaven. De ACM heeft verschillende instrumenten om te kunnen handhaven. De ACM kan ingrijpen op basis van het algemene consumentenrecht, bijvoorbeeld in het geval dat de verkoper niet alle of misleidende informatie geeft. In dat geval kan de ACM bijvoorbeeld een boete of een last onder dwangsom opleggen. Bij telemarketing kan de ACM ook optreden op basis van de Telecommunicatiewet als verkopers geen geldige toestemming van de consument hebben om te mogen bellen.’
Energiecontract
Tot slot wilde Rooderkerk weten of het toegestaan is om een thuisbatterij te verkopen die niet meer werkt zonder dat daar een energiecontract aan gekoppeld is.
‘Een consument is vrij een leveringsovereenkomst te sluiten met een energieleverancier van zijn keuze’, duidt Hermans. ‘Hij mag dus niet gedwongen worden te kiezen voor een specifieke leverancier en moet ook te allen tijde een gesloten leveringscontract kunnen opzeggen. Op de leveringsovereenkomst zijn voorts de artikelen 236 en 237 van Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek (BW) van toepassing, wat betekent dat de overeenkomst kan worden vernietigd bij een vermoeden van een onredelijk bezwarend beding.’