
Bovendien wil ruim 80 procent van de Nederlanders hun stroomgebruik aanpassen als elektriciteit op bepaalde momenten goedkoper of gratis is. Dit alles blijkt uit nieuw onderzoek van energiebedrijf Budget Thuis.
Gratis stroom in weekend
Een besparing van slechts 2,50 euro per week is voor 60 procent van de Nederlanders al voldoende motivatie om hun stroomgebruik te verplaatsen naar momenten waarop het elektriciteitsnet minder belast is. Budget Thuis speelt hierop in door deze zomer in het weekend gratis groene stroom aan te bieden.
‘De energiemarkt verandert snel’, zegt Annemarie Buitelaar, algemeen directeur van Budget Thuis. ‘Met deze actie willen we het voor onze klanten aantrekkelijker maken om hun energieverbruik te verplaatsen naar momenten waarop er veel groene stroom beschikbaar is.’
Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders goed weten waar energiewinst te behalen valt. De wasmachine en droger worden het vaakst genoemd als grootste stroomverbruikers. Bij gratis stroom in het weekend zegt driekwart alle was op te sparen tot zaterdag of zondag.
Mismatch oplossen
Door de snelle groei van duurzame energie ontstaan er steeds vaker stroomoverschotten. Vraag en aanbod sluiten dan niet op elkaar aan, wat leidt tot piekdruk op het elektriciteitsnet. Deze mismatch dwingt netbeheerders tot forse investeringen. Ook de Rijksoverheid roept in een nieuwe campagne huishoudens op om hun stroomgebruik te verplaatsen om het elektriciteitsnet te ontlasten.
6 op de 10 Nederlanders geven aan in het weekend extra wasjes te draaien wanneer stroom gratis is, bijvoorbeeld van gordijnen of dekbedden. Meer dan de helft gaat dan apparaten opladen, van laptops tot elektrische fietsen of auto’s.
Financiële voordelen
Huishoudens kunnen dankzij de gratis stroomweekenden van Budget Thuis op jaarbasis ruim 140 euro besparen als ze op die middagen in het weekend hun auto opladen. Voor het gebruik van een airco in de zomer loopt de besparing volgens het energiebedrijf op tot ongeveer 50 euro tijdens de actieperiode.
In het onderzoek geven 7 op de 10 Nederlanders aan dat een besparing van 50 euro per jaar al zeer welkom zou zijn. Het onderzoek werd uitgevoerd door onderzoeksbureau PanelWizard onder 1.066 Nederlanders van 18 jaar en ouder en is representatief voor de Nederlandse bevolking.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.