logo
© Enexis
© Enexis
30 april 2025

Nieuwe overheidscampagne om minder stroom te gebruiken tijdens piekuren

Het ministerie van Klimaat en Groene Groei is een vernieuwde campagne gestart die Nederlanders oproept om tussen 16 en 21 uur minder stroom te gebruiken. Tijdens deze piekuren ligt het stroomverbruik het hoogst.

Tijdens deze uren, het moment wanneer veel mensen thuiskomen, loopt het elektriciteitsnet op steeds meer plekken tegen zijn grenzen aan.

Bewuste keuzes
Met de campagne ‘Zet Ook De Knop Om’ wordt burgers gevraagd om bewuste keuzes te maken in hun stroomverbruik, zoals het gebruik van wasmachines of vaatwassers op andere momenten of het later opladen van een elektrische auto of fiets.

‘Het betekent niet dat er helemaal geen stroom gebruikt mag worden tussen 16.00 en 21.00 uur’, benadrukt de campagne. Apparaten zoals ledverlichting, televisies of laptops vormen geen probleem tijdens de avonduren. Ook koken op een elektrische kookplaat is acceptabel, aangezien het gebruik van korte duur is.

Toenemende druk
De toenemende druk op het stroomnet wordt veroorzaakt doordat steeds meer stroom op hetzelfde moment wordt gebruikt of geproduceerd. Hoewel de meeste huishoudens nog geen directe gevolgen merken, is de impact op de samenleving groot.

De campagne benadrukt dat zonder maatregelen de kans op stroomstoringen toeneemt. Daarnaast kunnen nieuwe woonwijken soms niet worden aangesloten en staan bedrijven al op een wachtlijst voor een nieuwe of zwaardere stroomaansluiting.

Zonnepanelen
‘Wie bijvoorbeeld zonnepanelen heeft, kan zijn eigen opgewekte stroom gebruiken wanneer de zon schijnt – dat is duurzaam én efficiënt’, aldus het ministerie. ‘Ook zonder zonnepanelen loont het om stroom te gebruiken op momenten dat het net minder belast is. Waar het om gaat, is bewuste keuzes maken.’

De campagne ‘Zet Ook De Knop Om’ richt zich op alle Nederlanders tussen de 18 en 59 jaar, met extra aandacht voor jongeren via social media. De campagne loopt tot en met 22 juni 2025 en bestaat uit tv- en radiocommercials, buitenreclame, onlinevideo’s, banners en social media.

Deel dit artikel:
In samenwerking met
storage_magazine_logo

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten