
De minister van Klimaat en Groene Groei stuurde het Ontwerpbesluit voor energiemarkten en energiesystemen – kortweg Energiebesluit – afgelopen maand naar de Tweede Kamer op. Het Energiebesluit hoor bij de Energiewet die per 1 januari 2026 de Elektriciteitswet en de Gaswet bundelt. Het doel van de nieuwe wet is een toekomstbestendig, helder en duurzaam energiebeleid.
Vrije leverancierskeuze energiedelen
De Vaste commissie voor Klimaat en Groene Groei heeft schriftelijke vragen gesteld aan de minister van Klimaat en Groene Groei over het Energiebesluit. Verschillende Kamerfracties dringen naar aanleiding van het besluit aan op betere regelgeving voor energiedelen en lokale energiegemeenschappen.
De GroenLinks-PvdA-fractie herinnert de minister aan een eerder aangenomen motie over het implementeren van de EU Electricity Market Design (EMD) en het mogelijk maken van vrije leverancierskeuze bij energiedelen. De fractie vraagt naar de stand van zaken en of dit nog voor 1 juni 2025 behandeld kan worden om de ingangsdatum van 1 januari 2026 te halen.
De fractie pleit ervoor maximaal voor te sorteren op implementatie van de EMD, zeker met het oog op mogelijke vertraging. Ze vragen of er experimenten met vrije leverancierskeuze gefaciliteerd kunnen worden via deze algemene maatregel van bestuur of een andere weg, bijvoorbeeld door energiedelen toe te voegen aan artikel 3.38 van het Energiebesluit.
Lokaal energiedelen
GroenLinks-PvdA wijst er ook op dat lokaal delen van energie kostenbesparingen kan opleveren voor de hogere netvlakken van het stroomnet. Ze merken op dat dit niet terugkomt in het IBO-rapport Bekostiging Elektriciteitsinfrastructuur en vragen waarom deze kostenbesparing niet is meegenomen. De fractie pleit ervoor onderzoek te doen naar mogelijke besparingen en vindt dat deze kostenbesparingen bij de deelnemers van lokaal energiedelen terecht moeten komen.
De GroenLinks-PvdA-fractie begrijpt dat geheimhouding rondom energie-infrastructuur nodig is, maar wijst erop dat energiehubs en energiegemeenschappen bepaalde informatie nodig hebben. Ze verzoeken om verduidelijking dat deze partijen toegang krijgen tot basisgegevens over infrastructuur, eventueel met een geheimhoudingsverklaring.
NSC en VVD
De VVD-fractie heeft geen verdere vragen na kennisname van het ontwerpbesluit. De NSC-fractie vraagt hoe de minister waarborgt dat contracten tussen eindafnemers en leveranciers alle benodigde informatie bevatten op een inzichtelijke en begrijpelijke wijze, terwijl contracten van verschillende leveranciers ook makkelijk vergeleken kunnen worden.
D66 wil duidelijkheid
De D66-fractie waardeert de snelheid waarmee het Energiebesluit is opgesteld. Ze vragen om duidelijker voorwaarden voor gezamenlijke aansluitingen en vrezen dat de huidige open norm de rechtszekerheid beperkt en handhaving bemoeilijkt.
De fractie steunt de aanscherping dat energieleveranciers bij vergunningsaanvraag een solide financiële positie moeten aantonen, maar vraagt of de Autoriteit Consument & Markt voldoende capaciteit heeft voor dit toezicht. Ze willen weten hoe vaak deze toets in praktijk zal plaatsvinden.
Microgrids en energiedelen
D66 ziet lokale netwerken als een kansrijke manier om de energie-infrastructuur robuuster te maken en vraagt om meer onderzoek hiernaar. Ook willen ze helder uitgelegd zien wat het Energiebesluit nu wel en niet regelt voor energiedelen. Volgens D66 zouden huishoudens met zonnepanelen hun opgewekte stroom moeten kunnen verkopen aan andere afnemers, zeker nu de salderingsregeling verdwijnt. ‘Maakt het Energiebesluit deze administratieve handeling nu mogelijk? Zo nee, waarom niet?’, willen ze van de minister weten.
Sociaal tarief
De ChristenUnie-fractie herinnert aan de moeizame verlenging van het Tijdelijk Noodfonds Energie en vraagt of de minister bereid is een sociaal tarief in te stellen als opvolger, of dit in ieder geval wettelijk mogelijk te maken.
De fractie verwijst ook naar het IBO over de bekostiging van elektriciteitsinfrastructuur, waarin wordt voorgesteld dat netbeheerders mogelijk een grotere rol zouden moeten spelen in het zorgen voor meer flexibele opslagcapaciteit. Ze vragen of de minister bereid is deze suggestie uit het IBO over te nemen.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.