
De bedrijven werkten eerder al samen aan het Lightyear 0-project. De 2 bedrijven willen nu de volgende stap zetten door te onderzoeken hoe zonnecelintegratie gebruikers kan helpen en hoe pv-technologie toegepast kan worden op diverse voertuigtypologieën, van stedelijke forensenvoertuigen tot high performance langeafstandsvoertuigen.
3 barrières
Uit het onderzoek blijkt hoe de zonne-energietechnologie van Lightyear 3 barrières voor de adoptie van elektrische voertuigen wegneemt: actieradius, kosten en laadinfrastructuur. Door zonne-energie kunnen voertuigen langere afstanden afleggen met minder afhankelijkheid van laadstations. Dit is mogelijk dankzij de combinatie van Lightyears efficiënte zonnecellen en aerodynamisch voertuigontwerp.
Met behulp van een mixed-reality platform hebben de 2 bedrijven zonne-energietoepassingen getest en gevalideerd in realistische omgevingen. Dit helpt ontwerpen te verfijnen met een optimale balans tussen esthetiek, prestaties en functionaliteit. ‘Deze samenwerking stelde ons in staat om de grenzen van autodesign te verleggen en het potentieel van zonne-energie te verkennen binnen verschillende voertuigtypen’, aldus Lowie Vermeersch, Creative Director bij Granstudio. ‘Door creativiteit te combineren met geavanceerde tools hebben we nieuwe ontwerp-oplossingen ontwikkeld.’
Solar calculator
Lightyear heeft een solar calculator ontwikkeld die nauwkeurig de toegevoegde waarde van geïntegreerde zonne-energietechnologie meet. Deze tool, beschikbaar als een service, verlaagt de drempel voor ontwerpers om zonne-energie-integratie toe te passen. Het stelt hen in staat om snel en accuraat de energieopbrengst te berekenen en helpt bij de optimale plaatsing van zonnecellen, waardoor prestaties, efficiëntie en esthetiek naadloos op elkaar worden afgestemd in voertuigontwerpen.
‘Door onze expertise in zonne-energietechnologie te combineren met Granstudio's innovatieve ontwerpaanpak, hebben we aangetoond hoe zonne-energie duurzame mobiliteit mogelijk maakt zonder concessies te doen aan prestaties of design’, aldus Bonna Newman, chief executive officer van Lightyear.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.