Dat is bijna een verdubbeling tegenover vorig jaar. Zo heeft bijvoorbeeld Maersk zich aangesloten. Ook doen met Mozambique en Ethiopië 2 nieuwe landen mee. Het nieuws werd door directeur- generaal Afke van Rijn van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bekendgemaakt op klimaattop COP29 in Azerbeidzjan. Ze vervangt op de klimaattop in Bakoe staatssecretaris Chris Jansen.
Vrachtwagens en bussen
Ondanks dat vrachtwagens en bussen mondiaal slechts zo’n 4 procent van het wegverkeer vertegenwoordigen, verbruiken ze ruim een derde van de brandstoffen en stoten ze zo’n 70 procent van de stikstof van al het wegverkeer uit. Nederland heeft samen met CALSTART op de Klimaattop in Glasgow in 2021 de Global Memorandum of Understanding on Zero-Emission Medium- and Heavy-Duty Vehicles gelanceerd. Deelnemende landen en andere partijen committeren zich aan de ambitie dat vanaf 2040 alle nieuwe vrachtwagens en bussen in hun land of bedrijf zero-emissie zijn.
De 38 landen die nu deelnemen, vertegenwoordigen zo’n 20 procent van de nieuwe vrachtwagens en bussen die wereldwijd op de markt komen en 39,5 procent van de wereldeconomie gemeten naar bruto binnenlands product (bbp).
Heineken
Naast de 38 nationale overheden hebben meer dan 200 andere spelers zoals deelstaten, banken, vlooteigenaren en vrachtwagenbouwers zich achter deze ambitie geschaard, waaronder bijvoorbeeld recent de Deense bedrijven Maersk en DFDS, beide in bezit van een omvangrijke vrachtwagenvloot. Ook Nederlandse bedrijven zoals Heineken, Albert Heijn, Milence, Fastned en VDL hebben zich reeds achter dit initiatief geschaard.
Staatssecretaris Jansen: ‘Het mooi om te zien dat de lijst landen en andere endorsers uitbreidt. Dit draagt bij aan CO2-reductie, maar biedt zeker ook mooie kansen voor het Nederlandse bedrijfsleven.’
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.