Bovendien wordt met de subsidie gewerkt aan de uitbreiding van de productiecapaciteit zodat het bedrijf 100.000 trailers per jaar van zonnepanelen kan voorzien. Momenteel rijden ruim 100 voertuigen rond met de SolarOnTop-technologie van het bedrijf. Uit onderzoek blijkt dat bij deze voertuigen een brandstofbesparing en een vermindering van de CO₂-uitstoot van 5 tot 10 procent kan worden gerealiseerd.
Trailers
Het kabinet maakte vorig jaar zomer bekend via het Nationaal Groeifonds 412 miljoen euro uit te trekken voor het pv-programma SolarNL dat de grootschalige productie van circulaire zonnecellen en zonnepanelen in Nederland beoogt.
IM Efficiency heeft binnen het project de doelstelling om de CO₂-uitstoot in de transportsector te verminderen, want als er geen concrete en realistische maatregelen worden genomen, zal de transportsector volgens het bedrijf in de toekomst de grootste CO₂-uitstoter worden. De overstap naar elektrisch vervoer is dan ook essentieel, vooral in de commerciële en zware sectoren. De belangrijkste obstakels zijn de hoge initiële investeringskosten en een gebrek aan laadinfrastructuur die geschikt is voor commercieel vervoer. IM Efficiency versnelt deze overgang naar volledig groen vrachtvervoer over de weg door zonne-energietechnologieën te ontwikkelen voor vrachtwagens en trailers.
SolarNL
Het beoogd eindresultaat van de deelname van IM Efficiency aan SolarNL is om de productie van 10.000 trailers in 2028 mogelijk te maken die hoogrendementzonnepanelen rechtstreeks in hun ontwerp integreren. Daarbij worden zonnepanelen, batterijen en een energiebeheersysteem tijdens het productieproces van de trailer geïnstalleerd, in plaats van later te worden toegevoegd als een aftermarket product.
Het doel van IM Efficiency in het SolarNL-programma is het ontwerpen en produceren van een breed scala aan zonne-energietechnologieën die kunnen worden geïntegreerd in verschillende soorten trailers, waaronder trailers of vrachtwagens met vaste daken en meer flexibele ontwerpen zoals schuifzeilopleggers. Deze technologieën zullen compatibel zijn met zowel dieselmotoren als volledig elektrische vrachtwagens. Daarbij wil IM Efficiency ook recyclebare en hernieuwbare onderdelen gebruiken, zoals zonnepanelen die in Nederland worden geproduceerd.
Veldproeven
Om dit mogelijk te maken, zal het programma in verschillende fasen verlopen. In de huidige beginfase zal IM Efficiency onderzoek doen en veldproeven uitvoeren om de beste methoden te vinden voor het integreren van zonne-energietechnologie. Het team zal talloze veldproeven uitvoeren en computermodellen gebruiken om de meest effectieve integratiestrategieën te identificeren.
Naarmate het programma vordert, ontwikkelt IM Efficiency meer prototypes en verhoogt het de productie van de zonnepaneelsystemen wat nodig is om de energie te managen, ter voorbereiding op grootschalige productie.
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.