
Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) heeft na een beroep dat aangespannen werd door Vereniging Eigen Huis geconcludeerd dat de ACM geen besluit had mogen nemen over de verplichte aansluittermijnen.
52 weken
Vorig jaar juni maakte de toezichthouder bekend dat consumenten die een nieuwe aansluiting op het stroomnet aanvragen door netbeheerders binnen 18 weken geholpen moeten worden. Aanpassing van een bestaande aansluiting voor nieuwe zonnepanelen zou binnen 12 weken moeten.
Vereniging Eigen Huis kondigde vervolgens aan in beroep te gaan tegen het ACM-besluit. Dit omdat als er geen transportcapaciteit beschikbaar is voor een kleinverbruikersaansluiting en de periode tussen het verzoek en de realisatie van de netverzwaring langer is dan de genoemde 12 of 18 weken een termijn van maximaal 52 weken geldt. De vereniging vond die laatste termijn te lang.
Onvoldoende in kaart
Netbeheer Nederland vond op zijn beurt alle aansluittermijnen in het besluit van de ACM juist te kort. Het CBb geeft de netbeheerders nu gelijk en vindt dat de ACM meer onderzoek had moeten doen naar de feiten en omstandigheden die bepalend zijn voor de termijn die netbeheerders nodig hebben om een aansluiting te realiseren.
De ACM gaat in de komende periode bepalen wat de vervolgstappen zullen zijn. De uitspraak betekent dat huishoudens en andere kleinverbruikers die een nieuwe of zwaardere aansluiting willen geen duidelijkheid hebben over binnen welke termijn de netbeheerder dit uit moet voeren. Ook als er in het gebied wél voldoende transportcapaciteit beschikbaar is. Deze uitspraak van het CBb is definitief en de ACM kan geen bezwaar maken.
De Vereniging Eigen Huis laat weten te vinden dat er snel een aansluittermijn moet komen die voorkomt dat de verduurzaming en nieuwbouw van woningen ernstig vertraagt.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.