logo
wvhj2023
© Zonneplan
© Zonneplan
18 juli 2024

Zonneplan biedt elektrische rijders gratis stroom aan via Powerplay

Zonneplan gaat zijn laadpalen voor elektrische auto’s uitrusten met zijn aansturingsalgoritme Powerplay. Daarmee kunnen elektrische rijders op momenten van stroomoverschotten gratis hun auto laden.

Elektrische rijders kunnen volgens Zonneplan zo tot 2.000 kilometer per jaar gratis laden.

Thuisbatterij en zonnepanelen
Zonneplan presenteerde begin 2024 zijn thuisbatterij Nexus die eveneens aangestuurd wordt door Powerplay. Afgelopen maart maakte het bedrijf bovendien bekend omvormers van zonnepaneelklanten met hulp van het aansturingsalgoritme op piekmomenten tijdelijk uit te gaan schakelen. Klanten ontvingen hiervoor jaarlijks tot ruim 100 euro bonus.

Het nieuwste wapenfeit van Zonneplan is nu de uitrusting van zijn laadpalen met Powerplay. Door standaard de laadkabel in te pluggen, kunnen elektrische auto’s altijd stand-by staan om bij te springen bij overbelasting van het elektriciteitsnet. Dat leidt er volgens het bedrijf toe dat de batterij van de auto’s geregeld gratis wordt bijgeladen. Zowel bestaande als nieuwe laadpalen van Zonneplan beschikken vanaf 15 juli over deze slimme aansturing.

400 kilometer
Uit onderzoek van Zonneplan onder 1.819 Nederlanders met een elektrische auto blijkt dat bijna twee derde van hen wekelijks hooguit 400 kilometer rijdt. ‘Dat komt in de buurt van de gemiddelde actieradius van een elektrische auto’, aldus Frank Breukelman van Zonneplan. ‘Daardoor is het helemaal niet nodig om elke dag de accu weer helemaal vol te laden en zeker niet allemaal tegelijk rond etenstijd.’

Wie de volgende dag echt een volle accu nodig heeft, kan dit eenvoudig regelen in de app van Zonneplan. Breukelman: ‘De gebruiker kan aangeven hoeveel kilometer erbij geladen moet worden en wanneer hij of zij wil vertrekken. De software regelt dan automatisch dat de voordeligste uren in de tussenliggende periode benut worden.’

Wind- of zonnestroom
Wie de auto de volgende dag niet nodig heeft maar toch de laadkabel aansluit, kan zijn auto laten opladen als er te veel aanbod van wind- of zonnestroom op het elektriciteitsnet dreigt. De gebruiker laadt op die momenten gratis of krijgt zelfs geld toe, omdat de netbeheerder vergoedingen betaalt voor deze flexibiliteit. Op jaarbasis levert dit volgens berekeningen van Zonneplan tot 2.000 gratis kilometers op.

Breukelman besluit: ‘De druk die elektrische auto’s op het elektriciteitsnet veroorzaken, kan door een kleine gedragsverandering sterk verminderd worden, op een manier waarop niemand er hinder van ondervindt.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten