logo
wvhj2023
© Zonneplan
© Zonneplan
22 maart 2024

Zonneplan schakelt zonnepanelen consumenten op piekmomenten uit, tot ruim 100 euro bonus

Zonneplan gaat vanaf vandaag zonnepaneelomvormers van klanten met hulp van het aansturingsalgoritme Powerplay op piekmomenten tijdelijk uitschakelen. Dit levert consumenten jaarlijks tot 100 euro bonus op.

Zonneplan startte vorig jaar een proef waarbij een geselecteerde groep klanten met een dynamisch energiecontract hun zonnepanelen tijdelijk konden uitschakelen als de stroomprijs negatief was. Die proef krijgt nu een vervolg, waarbij alle klanten van het bedrijf hun zonnepanelen door Powerplay automatisch kunnen laten uitschakelen.

Bonus en compensatie
Als klanten dit doen, ontvangen ze hiervoor een bonus bovenop een compensatie voor de gemiste opbrengsten. Door op deze manier strategisch terug te leveren, verdienen zij meer aan hun zonnepanelen dan bij ‘traditioneel’ terugleveren.

Aan de basis van de ontwikkeling staat Powerplay, het aansturingsalgoritme dat Zonneplan in januari gelijktijdig met de thuisbatterij Nexus introduceerde. Powerplay stuurt zonnepanelenomvormers aan en houdt daarbij rekening met elektriciteitsaanbod en -vraag. Het vermindert of stopt de zonnestroomproductie tijdelijk bij een overschot aan elektriciteit op het stroomnet. Op jaarbasis levert dat de consument volgens Zonneplan enkele tientallen tot meer dan 100 euro op.

3 scenario’s

Volgens Zonneplan zijn er 3 scenario’s waarbij het interessant is voor consumenten met een dynamisch energiecontract hun zonnepanelen tijdelijk uit te schakelen.

Scenario 1: Negatieve stroomprijzen | Een deel van de Zonneplan-klanten met een dynamisch energiecontract zette tot op heden tijdens momenten van negatieve stroomprijzen – bijvoorbeeld op een zonnige zomermiddag – al hun omvormer handmatig uit, om niet te hoeven betalen voor teruglevering van zonne-energie. Zonneplan Powerplay doet dit nu automatisch voor ze.

Scenario 2: Minder zonnestroomproductie dan verwacht | Negatieve stroomprijzen zijn gebaseerd op een verwachting van vraag en aanbod. Als op de dag zelf er onverwacht toch een wolk voor de zon schuift en er dus geen sprake van een stroomoverschot is, is het juist zonde wanneer klanten de omvormers zouden uitzetten. In die gevallen kiest Powerplay ervoor de zonnepanelen juist wél stroom te laten leveren, ondanks de negatieve prijzen. Klanten ontvangen daarvoor een compensatie voor de gemaakte kosten plus een aanvullende vergoeding voor hun bijdrage aan een stabieler elektriciteitsnet.

Scenario 3: Positieve prijzen, maar toch niet terugleveren | Andersom kan het ook zo zijn dat de stroomprijs ‘gewoon’ positief is, maar er in de praktijk toch sprake is van een overschot aan zonnestroom op het net. Er wordt dan meer (zonne)stroom geproduceerd óf minder stroom afgenomen dan vooraf verwacht. Ook dan kan Powerplay de zonnepanelen opregelen en afregelen. Klanten ontvangen dan een vergoeding voor de gemiste opbrengsten, die gelijk is aan wat de zonnepanelen hadden opgeleverd als ze gewoon hadden teruggeleverd tegen de uurprijs die op dat moment gold, plus een aanvullende Powerplay-vergoeding.

‘Vreemde’ omvormers
Zonneplan-klanten met een Zonneplan-omvormer kunnen hun zonnepanelen direct voor Powerplay-aansturing aanmelden in de app. ‘Als marktleider in de zonnepanelenbranche, met eigen omvormers, hebben we bijna 100.000 installaties die technisch direct aanstuurbaar zijn en dit staat gelijk aan het vermogen van een middelgrote gascentrale’, vertelt businessdeveloper Glenn van der Linde. ‘Zonneplan Energie-klanten met een Zonneplan-omvormer kunnen hun zonnepanelen direct voor Powerplay-aansturing aanmelden in de app.’

Huishoudens met een energiecontract van Zonneplan – dat enkel dynamische energiecontracten aanbiedt – maar met een zonnepaneelomvormer van een ander merk kunnen hun installatie ook aanmelden. Zonneplan gaat in volgorde van interesse nieuwe omvormers toevoegen om zijn slimme aansturingservice klaar te maken voor uitrol in heel Nederland.

Geen terugleverheffingen
Van der Linde benadrukt dat Zonneplan geen heil ziet in terugleverheffingen voor consumenten met zonnepanelen. ‘Wij geloven er niet in dat het “afstraffen” van de consument die investeerde in verduurzaming de energietransitie verder helpt. In plaats daarvan zetten we in op technologische innovatie en laten we de consument daarvan meeprofiteren. Het uitschakelen van zonnepanelen op piekmomenten zorgt ervoor dat er meer ruimte op het net ontstaat voor het toevoegen van extra duurzame-energiebronnen. Die zijn op andere momenten hard nodig om de klimaatdoelstellingen te behalen. Al met al zorgen we ervoor dat we op steeds meer momenten – ook in het najaar – op volledig duurzaam geproduceerde stroom kunnen draaien.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten