logo
wvhj2023
© Andrew Balcombe | Dreamstime.com
© Andrew Balcombe | Dreamstime.com
25 april 2024

30 procent meer laadpunten elektrische auto’s, bezorgdheid over onduidelijke prijzen

Het aantal laadpunten voor elektrische auto’s is in Nederland afgelopen jaar met 30 procent gegroeid. Daarbij gaat de prijstransparantie achteruit. Bij elektrische rijders is veel onduidelijkheid over de laadkosten.

Dat meldt de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) in zijn nieuwe Voortgangsrapportage over het kalenderjaar 2023.

Actieplan
De NAL initieerde vorig jaar met diverse belanghebbenden een actieplan om de prijstransparantie bij publieke laadpalen te verbeteren. Dit om elektrische rijders te helpen de kosten van elektrisch rijden te beperken en de kosten af te zetten tegen de geboden kwaliteit. Uit het Nationaal Laadonderzoek werd afgelopen september duidelijk dat ongeveer de helft van de rijders van een elektrische auto vaak niet of nooit de prijs weet bij een openbare laadpaal.

‘Het gebrek aan prijstransparantie is voor de NAL een reden voor zorg’, aldus voorzitter Gerben-Jan Gerbrandy. ‘Vertrouwen van consumenten is essentieel voor de grootschalige overstap naar elektrisch rijden. Prijstransparantie geeft vertrouwen aan elektrische rijders en bevordert concurrentie. De noodzaak voor transparantie wordt alleen maar groter. De beweeglijke energiemarkt en uiteenlopende laadtarieven verhogen het belang van prijstransparantie. Daarnaast zullen in de komende jaren dynamische prijzen en slim en bi-directioneel laden een goed inzicht in laadprijzen vragen.’

Forse groei
Ondanks het gebrek aan prijstransparantie groeit het aantal laadpalen in Nederland snel door. Per eind maart waren er 674.000 laadpunten. Het gaat daarbij om private, (semi)publieke laadpunten en snellaadpunten.

‘We liggen tot op heden op koers, want de toename van het aantal laadpunten heeft de forse groei van elektrische auto’s goed kunnen bijbenen’, aldus Gerbrandy. ‘Het tempo waarin we laadpunten plaatsen, is in 2023 tot een record gestegen tot ruim 1.900 nieuwe laadpunten gemiddeld per maand. Het tempo moet de komende jaren echter fors omhoog om de verwachte groei van elektrisch vervoer de komende periode bij te houden. Naast uitbreiding van het aantal laadpunten is het slimmer benutten van de capaciteit van het elektriciteitsnetwerk van cruciaal belang om te voorkomen dat we achterop raken.’

Landelijk dekkend
De NAL heeft als opgave voldoende laadinfrastructuur te realiseren zodat een snelle transitie naar elektrisch vervoer mogelijk wordt gemaakt. De ambitie van de NAL is een landelijk dekkend, toegankelijk en toekomstbestendig laadnetwerk in 2030.

Gemeenten en NAL-regio’s hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de uitrol van publieke laadinfrastructuur. Vorig jaar lanceerde de NAL een interactieve kaart waarop de dekkingsgraad visueel wordt weergegeven, inclusief ‘witte vlekken’ waar nog geen publieke laadpunten staan. Het uitgangspunt is dat in elke buurt, met uitzondering van het landelijke gebied, een laadpunt op loopafstand beschikbaar moet zijn. Per eind maart bereikte het landelijk netwerk een dekkingsgraad van 80 procent waar dit vorig jaar nog 71 procent was.

Grote verschillen
De verhouding tussen publiek en thuis laden kent grote verschillen per regio. Dit komt doordat inwoners in bepaalde regio’s vaker over een eigen oprit of eigen parkeerplaats beschikken. In de stedelijke gebieden is dit minder het geval, waardoor het aantal private laadpunten in verhouding lager is en men meer op de publieke laadinfrastructuur aangewezen is.

In de landelijke regio’s, Oost-Nederland voorop, laadt 82 procent van de elektrische rijders thuis waar dit landelijk 67 procent is. Verder is het nu mogelijk om bij ruim 20 procent van  het aantal tankstations te snelladen.

Netbewust laden

Binnen het actieplan ‘Slim laden voor iedereen’ werkt de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) samen om te zorgen dat 60 procent van alle laadsessies slim zijn in 2025. Met netbewust laden kan overbelasting van het lokale stroomnet door pieken in de vraag worden voorkomen.

In een speciale handreiking heeft de NAL uitgewerkt hoe netbewust laden door gemeenten en regio’s vertaald kan worden naar eisen voor contracten voor publieke laadinfrastructuur. Op dit moment vindt bij 3,9 procent van de publieke laadsessies netbewust laden plaats. Dit percentage moet de komende jaren door de uitrol van netbewust laden op publieke laadpunten flink gaan stijgen. In de NAL-regio’s Noord en Noordwest geldt netbewust laden al voor de nieuwe laadpunten die dit jaar geplaatst zullen worden.

 

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten