logo
wvhj2023
© Sam74100 | Dreamstime.com
© Sam74100 | Dreamstime.com
8 september 2023

4 op 5 elektrische rijders heeft zonnepanelen, 13 procent heeft dynamisch energiecontract

Bijna 4 op de 5 elektrische rijders hebben zonnepanelen. Waar vorig jaar 68 procent de beschikking had over een zonnepaneelinstallatie is dat nu 77 procent. Dat blijkt uit het Nationaal Laadonderzoek 2023.

Het Nationaal Laadonderzoek is een jaarlijkse, grootschalige enquête naar het laadgedrag van Nederlandse rijders van elektrische auto’s. Het onderzoek is een initiatief van ElaadNL, Vereniging Elektrische Rijders (VER) en Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en is uitgevoerd door Rijksuniversiteit Groningen. Aan de vierde editie van het onderzoek deden bijna 4.000 Nederlanders mee.

Thuis laden blijft populair
De elektrische rijder laadt nog steeds vooral thuis op, 69 procent doet dit. 52 procent van de gereden kilometers wordt thuis geladen, 25 procent bij openbare laadpalen, 13 procent op het werk en 9 procent bij een snellader onderweg.

Thuis laden wordt van alle laadmogelijkheden het hoogste gewaardeerd met een rapportcijfer 9,1. Openbaar laden scoort, afhankelijk van de locatie waarop dit gebeurt, tussen een 6,7 en een 7,2. Het kunnen opladen op eigen terrein is een belangrijk beslispunt om elektrisch te gaan rijden. Voor verreweg de meeste thuisladers is thuis laden nog altijd goedkoper dan publiek laden. Dat komt volgens de onderzoekers mede door het groeiend aantal elektrische rijders met zonnepanelen. De grootste groep heeft het afgelopen jaar slim geladen op de privélaadpaal thuis, vooral door het laden op het nachttarief en het gebruik van zonnepanelen.

Actieradius
Bezorgdheid dat rijders met een elektrische auto onderweg met een lege batterij komen te staan – range anxiety – lijkt nagenoeg tot het verleden te behoren. De batterij van de elektrische auto voldoet meestal voor de dagelijkse afstanden. 40 procent van de elektrische rijders hoeft bij geen enkele rit onderweg bij te laden, waar dit vorig jaar nog 30 procent was. 85 procent van de elektrische rijders laadt maximaal 2 keer per maand onderweg.

Prijstransparantie
De helft van de elektrische rijders weet doorgaans vooraf niet wat opladen bij een publieke laadpaal kost. Terwijl de behoefte groot is om vooraf te weten welke tarieven er gelden voor verschillende laadpassen. ‘We zien grote prijsverschillen, maar prijstransparantie bij de publieke laadpaal is soms ver te zoeken’, stelt Maarten van Biezen van de Vereniging Elektrische Rijders (VER). ‘Het is nu zo goed als onmogelijk voor een elektrische rijder te weten met welke laadpas of app je het gunstigste tarief aan de laadpaal betaalt. En dat is relevant want dat kan al gauw 10 à 15 euro per laadbeurt verschillen tussen laadpassen aan een laadpaal. Dan kan de situatie bij een andere laadpaal weer totaal verschillend zijn. Elektrische rijders geven aan dat zij het erg belangrijk vinden dat de verschillende laadtarieven van laadpasaanbieders bekend zijn, vóór je start met een laadsessie. Zodat je ter plekke kan bepalen welke laadpas de goedkoopste is. Elektrische rijders zijn steeds meer kostenbewust. De energiecrisis heeft haar sporen nagelaten. Mensen zoeken naar manieren om de laadkosten te drukken.’

Dynamische tarieven
Ook thuisladers letten meer dan voorheen op laadkosten, blijkt uit het Nationaal Laadonderzoek. 13 procent van de elektrische rijders heeft een dynamisch energiecontract, dat zijn voor 95 procent thuisladers (red. elektrische rijders die de meeste stroom thuis laden). Van de ‘thuisladers’ is namelijk al 20 procent overgestapt op een dynamisch stroomcontract die veelal lagere tarieven in de daluren kennen.

Van Biezen: ‘Dynamische tarieven zijn niet alleen bij thuisladers steeds populairder. Bijna de helft van de elektrische rijders wil dat ook bij publieke laadpalen dynamische tarieven mogelijk worden. Dat zou winst zijn voor de portemonnee van mensen en goed voor het slim benutten van de capaciteit van het stroomnetwerk en het gebruik van duurzame stroom.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten