De technische leidraad biedt een kader en aanbevelingen voor de technische implementatie van het batterijpaspoort dat in de toekomst via de Europese Batterijenverordening verplicht wordt voor alle batterijen voor lichte vervoermiddelen, industriële batterijen van meer dan 2 kilowattuur en batterijen voor elektrische voertuigen die in de Europese Unie (EU) op de markt worden gebracht.
Standaardisatie
Met behulp van het demonstratiemodel van het batterijpaspoort zijn enkele van de technische benaderingen die in de richtlijnen worden beschreven al geverifieerd en als voorbeeld geïmplementeerd.
De technische leidraad en het demonstratiemodel zijn bedoeld om bij te dragen aan de technische implementatie van een batterijpaspoort dat de transparantie en duurzaamheid in de batterijwaardeketen moet vergroten via een gestandaardiseerde aanpak. De technische aspecten van het batterijpaspoort – beschreven in de nu gepresenteerde leidraad en tot leven gebracht in het demonstratiemodel – zullen dienen als pilot voor het Digitale Productpaspoort (DPP) en de komende jaren relevant worden voor andere industriële sectoren.
Verschillende initiatieven
De technische leidraad beschrijft een holistische systeemarchitectuur voor het batterijpaspoortsysteem, met de nadruk op interoperabiliteit, vertrouwen en het naast elkaar bestaan van normen. Er wordt ingegaan op de belangrijkste uitdagingen die moeten worden overwonnen om volledige interoperabiliteit te garanderen tussen de verschillende belanghebbenden en de verschillende Europese en wereldwijde DPP-initiatieven.
Het demonstratiemodel demonstreert het veilig delen van informatie langs de batterijwaardeketen en hoe de openbare en beperkte toegang tot het batterijpaspoort in de praktijk zou kunnen werken. ‘Het Battery Pass-project is een van de meest relevante projecten wereldwijd over het hele spectrum van digitale productpaspoorten’, aldus Benjamin Helfritz, hoofd Kwaliteit in Groene en Digitale Transformatie bij het Duits Normalisatie-instituut (DIN). Thomas Knothe, hoofd van de afdeling Business Process and Factory Management bij Fraunhofer IPK, vult aan: ‘Het batterijpaspoort is de pilot voor een reeks productpaspoorten die in de komende 3 tot 10 jaar werkelijkheid zullen worden. De technische richtlijnen houden hier rekening mee en bieden een uitgebreid informatiepakket voor betrokken bedrijven, in het bijzonder voor batterijen, maar zijn ook toepasbaar voor andere sectoren.’
De mei 2024-editie van Solar Magazine besteedt onder meer aandacht aan de nieuwe toekomst van de salderingsregeling, flexibele exportlimieten voor pv-systemen, de steeds langere garanties op zonnepanelen, de grootschalige introductie van perovskietzonnepanelen en de rol van zonne-energie in de Vlaamse verkiezingen.