logo
wvhj2023
© Oleksandr Berezko | Dreamstime.com | MAAK
© Oleksandr Berezko | Dreamstime.com | MAAK
15 september 2023

Batterijenverordening EU: ‘Uitdaging voor vele bedrijven, maar er is nog tijd om te handelen’

De nieuwe Europese Batterijenverordening is gepubliceerd en vanaf 18 februari 2024 van toepassing. De conceptteksten beloofden een wezenlijke push naar een circulaire en sociaal verantwoorde batterijenindustrie.

Worden deze verwachtingen waargemaakt, wat moeten bedrijven nu echt gaan regelen, wat zijn de harde deadlines en zijn die haalbaar? Storage Magazine vroeg het Martin Krüger, advocaat Product Compliance en medeoprichter van MAAK Advocaten.

De update van de Europese Batterijenverordening liet lang op zich wachten.
‘Het is dan ook gevoelige materie. Steeds strengere regels, bijvoorbeeld ten aanzien van producteisen en hergebruik van batterijen en grondstoffen, hebben grote implicaties voor de energietransitie en bedrijven. Dat leidde tot behoorlijk wat discussie over de eerste teksten die in 2020 het licht zagen, over de verduurzamingsambities en de haalbaarheid bijvoorbeeld.’

Waar staat het proces nu?
‘De Raad ging 10 juli akkoord met het definitieve stuk. Dat is diezelfde maand geformaliseerd met de publicatie. De Batterijenverordening is vanaf 18 februari volgend jaar van toepassing. Dat betekent niet dat er direct aan alle verplichtingen moet worden voldaan; ze kent een overgangsperiode en invloeiperiodes, en verschillende doelen die in 2031 en 2032 verwezenlijkt moeten zijn.’

Hoe beoordeel jij de batterijverordening, heeft het compromis geleid tot een tandeloze tijger?
‘Ze is redelijk ambitieus en past in de bredere context van het voortvarende Europese beleid ten aanzien van klimaatverandering, het versnellen van de energietransitie, bewerkstelligen van eigen industriële ketens voor kritische technologie zoals batterijen en creëren van een circulaire economie.’

Dit uit zich in?
‘De hoofdmoot van de Batterijenverordening betreft regels aangaande de circulariteit van producten, van ontwerp tot en met end-of-life. Die gaan dus de hele batterijketen aan. Met name op het gebied van de inzameling worden de touwtjes behoorlijk aangetrokken. Zo dienen alle afgedankte industriële batterijen ongeacht de samenstelling, conditie, oorsprong of het merk, kosteloos te worden ingezameld, zonder de verplichting voor de eindgebruiker om een nieuwe batterij te kopen. Dit betreft een grote groep batterijen, onder andere bedoeld voor gebruik tijdens industriële activiteiten, in communicatie-infrastructuur, bij landbouwactiviteiten of energiedistributie, en ook alle batterijen die meer dan 5 kilogram wegen. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de producenten of organisaties voor producentenverantwoordelijkheid.’

En de recycling van de batterijen zelf?
‘De verplichte recyclingrendementen van verschillende typen batterijen worden opgevoerd. Uiterlijk op 31 december 2025 is dat bijvoorbeeld 65 procent van het gemiddelde gewicht van lithiumbatterijen, eind 2030 is dat 70 procent. Daarnaast spreekt de Batterijenverordening over minimale percentages hergebruikte grondstoffen in onder andere batterijen voor elektrische voertuigen en industriële batterijen. Vanaf augustus 2031 gelden nieuwe eisen ten aanzien van het terugwinnen van materialen uit batterijen en moeten in batterijen minimumpercentages aan gerecyclede inhoud worden gebruikt; 16 procent kobalt, 85 procent lood, 6 procent lithium en 6 procent nikkel. 5 jaar later zijn dat respectievelijk 26, 85, 12 en 15 procent.’

Lees het volledige artikel hieronder in de september 2023-editie van Storage Magazine.

Deel dit artikel:
In samenwerking met
storage_magazine_logo

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten