logo
wvhj2023
© EU
© EU
15 juni 2023

Europees Parlement keurt Batterijenverordening goed: strengere regels voor recycling en veiligheid batterijen

Met 587 stemmen voor, 9 tegen en 20 onthoudingen heeft het Europees Parlement ingestemd met de nieuwe Batterijenverordening die regels over de veiligheid en recycling bevat voor nieuwe én afgedankte batterijen.

De Raad van de Europese Unie en het Europees Parlement bereikten eind vorig jaar een akkoord over de nieuwe Europese Batterijenverordening. De leden van het Europees Parlement hebben nu massaal ingestemd met dat akkoord.

Recyclingindustrie
De nieuwe wet houdt rekening met technologische ontwikkelingen en toekomstige uitdagingen in de sector en zal gelden voor de volledige levensduur van de batterij: van ontwerp tot het einde van de levensduur.

‘Voor het eerst hebben we nu wetgeving inzake de circulaire economie die de hele levenscyclus van een product bestrijkt – een aanpak die goed is voor zowel het milieu als de economie’, aldus de Italiaanse Europarlementariër Achille Variati van S&D die nauw betrokken is bij de totstandkoming van de wetgeving. ‘We zijn het eens geworden over maatregelen die de consument ten goede komen: batterijen zullen goed functionerend, veiliger en gemakkelijker te verwijderen zijn. Ons algemene doel is om een sterkere EU-recyclingindustrie op te bouwen, met name voor lithium, en een concurrerende industriële sector als geheel, die de komende decennia cruciaal is voor de energietransitie en strategische autonomie van ons continent. Deze maatregelen kunnen de maatstaf worden voor de wereldmarkt voor batterijen.’

De Batterijenverordening in het kort

De nieuwe Batterijenverordening scherpt de veiligheidseisen en de regels voor recycling van batterijen aan. De belangrijkste maatregelen van de nieuwe wet zijn:

  • een verplichte verklaring en etiket met de CO2-voetafdruk van batterijen voor elektrische voertuigen, lichte vervoermiddelen en oplaadbare industriële batterijen met een capaciteit van meer dan 2 kilowattuur.
  • draagbare batterijen in apparaten moeten in de toekomst zo ontworpen worden dat consumenten ze zelf gemakkelijk kunnen verwijderen en vervangen, ze mogen bijvoorbeeld niet meer worden vastgelijmd in mobiele telefoons of laptops.
  • Een digitaal ‘batterijpaspoort” voor batterijen voor elektrische voertuigen, lichte vervoermiddelen en oplaadbare industriële batterijen met een capaciteit van meer dan 2 kilowattuur.
  • Een due diligence-beleid – waarbij dit beleid voor ‘passende zorgvuldigheid’ onder meer dwangarbeid moet voorkomen – voor alle bedrijven, met uitzondering van kleine en middelgrote ondernemingen.
  • Strengere doelstellingen voor de inzameling van draagbare batterijen: 45 procent tegen 2023, 63 procent tegen 2027 en 73 procent tegen 2030. De doelstelling voor batterijen van lichte vervoermiddelen wordt 51 procent tegen 2028 en 61 procent tegen 2031.
  • Minimumgehalten aan uit afgedankte batterijen teruggewonnen materialen: 50 procent lithium tegen 2027 en 80 procent tegen 2031; en 90 procent kobalt, koper, lood en nikkel tegen 2027 en 95 procent tegen 2031.
  • Minimumgehalten aan gerecyclede inhoud afkomstig van productie- en consumentenafval voor gebruik in nieuwe batterijen: 8 jaar na de inwerkingtreding van de verordening gaat het om 16 procent voor kobalt, 85 procent voor lood, 6 procent voor lithium en 6 procent voor nikkel; en 13 jaar na de inwerkingtreding gaat het om 26 procent voor kobalt, 85 procent voor lood, 12 procent voor lithium en 15 procent voor nikkel.

Vervolgstappen
Nu het Europees Parlement het akkoord over de Batterijenverordening heeft goedgekeurd, moet de Raad van de Europese Unie de tekst nog formeel goedkeuren.

Zodra dat gebeurd is, zal de tekst van de verordening in het Publicatieblad van de Europese Unie (EU) worden bekendgemaakt en vervolgens in werking treden.

Deel dit artikel:
In samenwerking met
storage_magazine_logo

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten