logo
© JinkoSolar
© JinkoSolar
16 maart 2024

JinkoSolar verkoopt wereldwijd meeste zonnepanelen, top 10 noteert 78 procent groei

Ondanks marktverstoringen met leverings- en voorraadproblemen heeft de top 10 van zonnepaneelfabrikanten de verzendingen met 78 procent zien groeien. JinkoSolar verkocht wereldwijd de meeste zonnepanelen.

Dat meldt het Chinese marktonderzoeksbureau InfoLink. De analisten stellen dat er een duidelijk verschil is in de prestaties van de verschillende fabrikanten in de top 10. Waar de 5 grootste fabrikanten van 2022 ook in 2023 in de top 5 zijn terug te vinden, heeft hevige concurrentie de rest van de top 10 flink door elkaar geschud.

13 bedrijven
Het aantal bedrijven in de top 10 is zelfs gestegen tot 13 stuks, omdat de verschillen in de verzendingsvolumes van de fabrikanten op de 10e plaats te klein zijn.

De ranglijst is gebaseerd op statistieken van InfoLink’s database en een enquête onder fabrikanten. Fabrikanten waarvan de totale zending niet meer dan 5 procent verschilt, hebben een gelijke positie op de ranglijst.

Positie

Zonnepaneelfabrikant

1.

JinkoSolar

2.

LONGi en Trina Solar

4.

JA Solar

5.

Tongwei en Canadian Solar

7.

Astronergy

8.

Risen Energy

9.

DAS Solar

10.

First Solar, GCL, Yingli en DMEGC

Verticaal geïntegreerd
JinkoSolar, LONGi, Trina Solar en JA Solar hebben met een lichte herschikking plaats 1 tot en met 4 veiliggesteld. Sinds 2019 hebben de grootste 4 verticaal geïntegreerde bedrijven hun positie in de top 5 behouden. ‘Het is duidelijk dat de grootste fabrikanten de afgelopen jaren groter zijn geworden, waardoor ze de op een na grootste achter zich hebben gelaten met een aanzienlijk verschil in productie’, constateren de analisten van InfoLink. ‘Waar de kloof naar de top 5 in 2022 nog 20 gigawattpiek bedroeg, is dat in 2023 fors gegroeid. Naar schatting namen de 4 grootste bedrijven ongeveer 60 procent van de totale zendingen van de top 10 voor hun rekening.’  

De keuze voor n-type zonnepaneeltechnologie is volgens de analisten de belangrijkste reden dat  JinkoSolar zijn verzendingsvolume met 74 procent heeft zien groeien. LONGi kende een fors lagere groei – van 48 procent – terwijl Trina Solar een groei van 55 procent bereikt, door InfoLink met name toegeschreven aan de keuze voor rechthoekige en G12R-wafers. Tot slot kende JA Solar een groei van 46 procent.

Hevige concurrentie
Een van de bedrijven met grootste groei was echter Tongwei, want dat zag de zonnepaneelverzendingen toenemen met 262 procent. Bovendien staat het bedrijf als enige in de top 5 van grootste zonnecelfabrikanten.

De andere top 10-fabrikanten ondervonden volgens het marktonderzoeksbureau in 2023 hevige concurrentie. ‘De nummer 5 tot en met 8 leverden per stuk zo’n 20 gigawattpiek zonnepanelen uit. Fabrikanten die buiten de top 10 zijn gevallen, waaronder Suntech, Solargiga, Q-Cells, Huansheng Solar en Seraphim zagen het zendingsvolume groeien tot 7 à 10 gigawattpiek.’

Bij dit alles is First Solar nog altijd het enige niet-Chinese bedrijf in de top 10. Verder is er volgens InfoLink een bijzondere positie weggelegd voor DMEGC, want de fabrikant veroverde de tweede positie in het marktaandeel van overzeese zendingen en realiseerde een jaarlijkse groei van maar liefst 134 procent.

Daling aandeel buitenland
Afgezien van First Solar bedroeg bij de top 10-fabrikanten het gemiddelde aandeel van de leveringen naar markten buiten China in 2022 ongeveer 50 à 55 procent. Afgelopen jaar daalde het percentage verzendingen naar het buitenland echter tot 40 à 45 procent.

‘De belangrijkste reden was dat bedrijven die terugkeerden in de top 10 of nieuwkomers relatief zwakkere overzeese verkoopkanalen hebben dan de 4 grootste merken’, aldus de analisten. ‘Dit terwijl de groeiende binnenlandse markt de vraag ondersteunde. Deze factoren leidden tot een daling van het aandeel van de verzending naar markten buiten China.’

N-type domineert
Van de perc-zonnepanelen – inclusief die met zonnecellen gebaseerd op rechthoekige wafers – die door de top 10-bedrijven (red. exclusief First Solar) werden verzonden, bedroeg het aandeel van M10 en G12 70 procent, waarvan G12 en G12R 22 procent voor hun rekening namen.

Het aandeel van M6 en andere perc-formaten daalde tot slechts 2 procent. De verzendingen van zonnepanelen gebaseerd op n-type TOPCon steeg snel tot een niveau van 26 procent.

Doelstellingen ambitieus
InfoLink schat de totale productie van zonnepanelen voor 2024 op 700 gigawattpiek, gebaseerd op de doelstellingen van de verschillende top 10-fabrikanten. ‘Daarvan is het aandeel van producten op basis van nieuwe technologie goed voor meer dan 70 procent; sommige plannen zelfs 90 tot 100 procent, waarbij TOPCon de meerderheid vormt’, aldus de marktonderzoekers. ‘De productiedoelstelling van de 4 grootste bedrijven is verhoogd tot meer dan 90 gigawattpiek en zelfs 120 gigawattpiek.’

InfoLink voorspelt dat de groei van de vraag naar zonnepanelen dit jaar zal vertragen tot 460 à 519 gigawattpiek. Met een totaal gepland verzendingsvolume van 700 gigawattpiek door de top 10-bedrijven zal de concurrentie dit jaar hevig blijven. De analisten besluiten: ‘Het effect van overaanbod is zichtbaar geworden, met een acceptatiegraad die in het eerste kwartaal van dit jaar aanzienlijk is gediversifieerd. Te midden van de concurrentie zullen fabrikanten snel beslissingen nemen, producten differentiëren en technologievoordeel veiligstellen. Het vermogen, de kwaliteit en de efficiëntie van zonnepanelen zullen dit jaar de belangrijkste factoren zijn die het concurrentievoordeel van fabrikanten bepalen. Ondertussen moeten overzeese marktbewegingen, met name beleidswijzigingen en voorwaarden voor het gebruik van materialen en producten, nauwlettend in de gaten worden gehouden omdat een goede voorbereiding de sleutel zal zijn om zich te onderscheiden van de hevige concurrentie.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten