logo
wvhj2023
© Jarretera | Dreamstime.com
© Jarretera | Dreamstime.com
11 januari 2024

Techniek Nederland: markt voor elektrische bestelauto’s dreigt stil te vallen

Techniek Nederland waarschuwt dat de markt voor elektrische bestelauto’s vanaf 1 juli stilvalt als het straks niet meer toegestaan is elektrische bestelauto’s tot 4.250 kilogram te rijden met een normaal rijbewijs.

Het Openbaar Ministerie wil volgens de installateurskoepel die vrijstelling niet verlengen en daardoor dreigen veel elektrische bedrijfsauto’s ongebruikt op de parkeerplaats achter te blijven. ‘Monteurs van installatiebedrijven hebben meestal geen vrachtwagenrijbewijs’, duidt Doekle Terpstra, voorzitter van Techniek Nederland. ‘Als de vrijstelling niet wordt verlengd, is dat een stap terug in de ontwikkeling naar duurzame mobiliteit en schone binnensteden.’

Zwaar batterijpakket
Normaal gesproken is voor voertuigen die zwaarder zijn dan 3.500 kilogram een vrachtwagenrijbewijs (C) nodig. Elektrische auto’s hebben een zwaar batterijpakket en daardoor komen veel bestelbusjes boven die grens uit.

Om dat te compenseren, is voor elektrische bestelauto’s het maximumgewicht voor een gewoon rijbewijs (B) tijdelijk verhoogd naar 4.250 kilogram. Om ook na 1 juli elektrische bestelauto’s nog te kunnen besturen met een B-rijbewijs, zou het maximumgewicht met 750 kilogram moeten worden teruggebracht. In de praktijk betekent dat een halvering van het laadvermogen, waardoor de bestelauto’s veel minder efficiënt worden. 

Vrijstellingsregeling
Techniek Nederland roept samen met onder meer Bouwend Nederland, Transport & Logistiek Nederland, BOVAG en INRetail de politiek op om de vrijstellingsregeling te verlengen. 

Het Openbaar Ministerie wil met het oog op de verkeersveiligheid al op 1 juli 2024 een streep zetten door de huidige vrijstellingsregeling. De branches wijzen op een praktijkproef die uitwijst dat het besturen van een elektrische bestelauto met een B-rijbewijs geen risico vormt voor de verkeersveiligheid.

Grote nadelen
Terpstra: ‘Er is geen goede reden voor het beëindigen van de vrijstellingsregeling, maar er zijn wél grote nadelen. Veel ondernemers hebben geïnvesteerd in elektrische bestelauto’s en kunnen die straks niet gebruiken. Als de technieksector de overstap maakt naar zero-emissievervoer, is daar steun voor nodig in de vorm van helder overheidsbeleid. Wij willen verduurzamen én de binnensteden en winkelgebieden leefbaarder maken. Dat dreigt nu vertraging op te lopen.’

Naar verwachting is er nog zeker 1 jaar nodig om wetgeving tot stand te brengen die het mogelijk maakt om een elektrische bestelauto te besturen met een gewoon rijbewijs. Daarom vragen de brancheorganisaties de nieuwe Tweede Kamer om de bestaande vrijstellingsregeling minimaal te verlengen tot 1 januari 2025.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten