logo
wvhj2023
© André Muller | Dreamstime.com
© André Muller | Dreamstime.com
10 januari 2024

Nieuwe klanten met zonnepanelen hoeven toch niet extra te betalen bij Essent en Energiedirect

Energiebedrijven Essent en Energiedirect melden, na berichtgeving van Solar Magazine, een fout te hebben gemaakt en voor nieuwe klanten met zonnepanelen toch géén hogere gas- en stroomprijs in rekening te brengen.

De redactie meldde dinsdag dat consumenten met zonnepanelen die een nieuw energiecontract willen afsluiten bij Essent, Energiedirect of Pure Energie een hogere prijs moeten betalen voor stroom én gas dan nieuwe klanten die geen zonnepanelen hebben.

35 tot 45 procent
Bij de aanbiedingen voor nieuwe klanten met zonnepanelen die eerder deze week op de websites van Essent en Energiedirect te zien waren, lagen de prijzen voor stroom 35 en 45 procent hoger dan voor niet-zonnepaneelbezitters.

Woordvoerder Thomsy Jongepier van Essent: ‘Essent – en Energiedirect dat onderdeel is van Essent – maakt geen onderscheid in het tarief voor klanten met of zonder zonnepanelen. Er is onbedoeld een andere aanbieding live gegaan, waardoor een potentiële klant met zonnepanelen een ander aanbod kreeg. Op dit moment is het aanbod weer op de juiste manier geüpdatet.’

Wel kleinere welkomstbonus
Wel is het zo dat Essent en Energiedirect geen meerjarige contracten aanbieden. Waar nieuwe klanten zonder zonnepanelen ook een 3-jarig contract kunnen afsluiten, kunnen nieuwe klanten met zonnepanelen enkel een variabel of 1-jarig contract afsluiten.

Bovendien krijgen nieuwe klanten met zonnepanelen die bij Essent een 1-jarig contract afsluiten slechts een welkombonus van 50 euro, terwijl nieuwe klanten zonder zonnepanelen die hetzelfde contract afsluiten een welkomstbonus van 330 euro krijgen. Bij Energiedirect is de welkomstbonus voor zonnepaneelbezitters eveneens 50 euro en voor niet-zonnepaneelbezitters 210 euro.

Jongepier hierover: ‘Op dit moment is het voor klanten met zonnepanelen alleen mogelijk om een jaar- of een variabel contract af te sluiten. Om de kosten voor al onze klanten zo laag mogelijk te houden, kunnen nieuwe klanten met zonnepanelen op dit moment geen 3-jarig contract afsluiten. Vooralsnog blijft deze tijdelijke maatregel in stand.’

Vraagtekens
Geert Wirken, chief technology officer van prijsvergelijker Keuze.nl, plaatst zijn vraagtekens bij de gebeurtenissen. ‘Uit de snelle reactie van Essent blijkt dat energiebedrijven consumenten met zonnepanelen niet links kunnen laten liggen. Ze zijn groot voorstander van de afbouw van de salderingsregeling, maar kunnen het zich tegelijkertijd niet veroorloven om klanten met zonnepanelen te blijven “straffen”.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten