logo
wvhj2023
© Dreamstime.com
© Dreamstime.com
7 september 2023

Installateur moet na fout nieuwe zonnepanelen leveren en schade vergoeden

Een zonnepaneelinstallateur is door De Geschillencommissie verplicht om bij een consument 2 kapotte zonnepanelen te vervangen en de misgelopen zonne-energieproductie van 1.000 kilowattuur te vergoeden.

In september 2021 oordeelde De Geschillencommissie in dezelfde kwestie al dat de installateur de fouten die gemaakt waren bij de installatie van de zonnepanelen moest herstellen.

Verslechtering
In april 2022 heeft de installateur op basis van die uitspraak geprobeerd 2 zonnepanelen te vervangen. De consument heeft zich opnieuw tot De Geschillencommissie gewend, omdat een van de zonnepanelen niet vervangen is omdat de ‘vervanger’ kapot was en het tweede zonnepaneel is vervangen door een exemplaar dat alleen functioneert bij licht bewolkt weer, maar bij volle zon niet. Bovendien is een derde zonnepaneel dat voorheen probleemloos werkte nu ook uitgevallen.

De consument stelt dan ook dat er geen sprake van verbetering is, maar juist van verslechtering. Op advies van brancheorganisatie Techniek Nederland heeft de consument daarom De Geschillencommissie gevraagd de zaak opnieuw te behandelen.

Onafhankelijke specialist
De consument eiste dat een onafhankelijke specialist de situatie komt beoordelen en aangeeft of en zo ja hoe en door wie de kapotte zonnepaneelinstallatie gerepareerd kan worden. Bovendien vindt hij dat een schadevergoedingsregeling overwogen moet worden als de installatie niet gemaakt kan worden.

Geen vervangende zonnepanelen
Een door De Geschillencommissie ingeschakelde deskundige heeft afgelopen april bij de consument een inspectie uitgevoerd. De conclusie is dat er geen vervangende zonnepanelen leverbaar zijn die in het zonnepaneelsysteem ingepast kunnen worden.

Om die reden heeft het installatiebedrijf aangeboden 2 nieuwe zonnepanelen – inclusief een omvormer – te leveren en te plaatsen. Dat aanbod is volgens de deskundige een redelijk aanbod.

Aanvullende eis
Na het verschijnen van het concept-bemiddelingsverslag heeft de consument als aanvullende eis gesteld dat er een schadevergoeding moet komen voor 1.000 kilowattuur misgelopen zonne-energieproductie. Dit omdat de 2 zonnepanelen onvoldoende opbrengst hebben en vervangen moeten worden.

De Geschillencommissie stelt vast dat de installateur de (vervolg)klacht van de consument niet heeft weersproken en dat hij de opgedragen herstelwerkzaamheden – te weten het kosteloos vervangen van de 2 defecte zonnepanelen door passende andere zonnepanelen – niet tijdig en niet deugdelijk heeft uitgevoerd.

350 euro
De commissie oordeelt daarom dat de klacht van de consument gegrond is en verplicht de installateur om de herstelwerkzaamheden binnen 6 weken uit te voeren.

Tot slot vindt De Geschillencommissie dat de installateur de door de consument misgelopen energieopbrengst inderdaad moet vergoeden. Deze wordt vastgesteld op 1.000 kilowattuur en een bedrag van 350 euro.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten