Hoe kijken jullie bij Repowered, als flex-serviceprovider, naar dit voorstel van minister Jetten in het kader van het aanscherpen van het klimaatbeleid?
‘Novar realiseerde samen met ons een batterij van 5 megawattuur bij Zonnepark Bontepolder in Sluiskil. Ze werd eind januari dit jaar aangesloten. Dat was een primeur voor Nederland, de eerste die de aansluiting met de zonnepanelen deelt. Daarmee kunnen we bijdragen aan meer ruimte op het stroomnet middels load shifting, het doel van het plan van Jetten. Wij laten in de praktijk zien dat inzet van de batterij voor balancering van de landelijke energiebalans, waarmee inkomsten worden gegenereerd, hand in hand kan gaan met een efficiëntere benutting van het lokale elektriciteitsnet. Mede doordat we afspraken hebben gemaakt met de lokale netbeheerder Stedin over het vermijden van lokale overbelasting.’
Is de verplichting van een batterij bij ieder zonnepark niet schieten met hagel?
‘Niet overal in Nederland is sprake van netproblematiek, maar wat niet is, kan heel snel gaan komen. Het gaat immers heel hard met zon en wind. Netverzwaring is tijdrovend en duur. We moeten het dus slim doen, meer flexibiliteit creëren en prikkels geven om bestaande netten efficiënter te benutten. Grote batterijsystemen zijn daar bij uitstek geschikt voor. En we hebben haast. Tennet heeft het over 10 gigawatt flexibel vermogen aan het einde van dit decennium, dat is over 6,5 jaar. Lukt dat niet dan hebben we straks een serieus probleem. Er moeten dus heel snel heel veel grote batterijen bij, en die projecten hebben een lange doorlooptijd.’
Jullie realiseerden die batterij in Sluiskil zonder subsidie…
‘De crux van de businesscase zit allereerst in de transportkosten, de tarieven die de netbeheerder in rekening brengt voor de belasting van het elektriciteitsnet. Die liggen nu 2 keer zo hoog als 2 jaar geleden, iets wat wij niet verwachtten. Ze bepalen de operationele kosten nu voor 90 procent, leggen een grote druk op het rendement. Dit terwijl wij juist bijdragen aan het ontlasten van het stroomnet.’
Subsidie of geen subsidie, dat is niet het probleem?
‘Het moet uit de lengte of de breedte komen. Onze buurlanden hebben dat hoge nettarief voor batterijen al aangepakt. Waar batterijprojecten bij ons lastig van de grond te krijgen zijn – investeerders zijn afwachtend – is dat daar geen groot probleem meer. Als we in Nederland willen subsidiëren is dat prima, maar zolang er niets aan die transportkosten wordt gedaan is het toch vooral subsidiëring van de netbeheerder.’
Het is het een of het ander?
‘De juiste balans moet worden gezocht. Ik vind de inzet van minister Jetten prima. Als er maar iets gebeurt, dat is het belangrijkste. We moeten gewoon beginnen, niet klein maar groot. Een batterij op ieder zonnepark is dus een goed uitgangspunt, ook als daar flink wat belastinggeld naartoe gaat. Moeten we later bijsturen, dan is dat ook prima. Dat dit plan even na de lancering wegens een kabinetsval mogelijk van tafel gaat, we nog maar moeten zien of een nieuw kabinet het opnieuw oppakt, en wanneer dat dan het geval zal zijn, is dan ook uitermate frustrerend. Het gaat alleen lukken met een daadkrachtige, betrouwbare overheid aan onze zijde en continuïteit in beleid.’
De maart 2025-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de vakbeurs Solar Solutions Amsterdam, zonnecarports, het productteam circulaire zonnepanelen en de zakelijke zonnedakenmarkt.