
Van Baaren is hoogleraar Sociale en Cultuurpsychologie aan Radboud Universiteit Nijmegen en oprichter van de Behavior Change Academy.
Wat is de Behavior Change Academy?
‘We startten het bedrijf 16 jaar geleden met 2 mensen. Nu telt het 70 medewerkers, met name sociale wetenschappers. De corebusiness is gedragsverandering, bijvoorbeeld op het gebied van gezondheid, recycling en veiligheid. We helpen bij strategie- en beleidsvorming, maar doen ook heel gerichte projecten en opleidingen.’
Hoe helpen jullie bedrijven bij het implementeren van veilig werken?
‘Er is geen standaardlijstje met punten die – wanneer je die maar volgt – leiden tot de gewenste gedragsverandering. Je zult allereerst moeten bepalen wat de hick-ups zijn. Die verschillen van bedrijf tot bedrijf. Pas daarna kun je wat bereiken.’
Hoe doe je dat?
‘Wij onderscheiden 4 domeinen die bepalend zijn voor het gedrag van mensen; de omgeving, competenties, weerstand en motivatie. Die zaken zijn deels gerelateerd aan elkaar natuurlijk. Maar je kunt ze aflopen om te begrijpen waar het fout gaat.’
Wat bedoel je met de omgeving?
‘Het gaat daarbij om fysieke omstandigheden, bijvoorbeeld is het rommelig op de bouwplaats, is er toezicht? Daarnaast gaat het ook om informele omstandigheden zoals de regels, protocollen, werkcultuur en het gedrag van collega’s en leidinggevenden. Dit domein heeft vaak de grootste invloed.’
Niet om competenties?
‘Onveilig werken wordt vaak direct gerelateerd aan een gebrek aan kennis en vaardigheden - je onbewust zijn van het gevaar, het niet snappen, niet de skills hebben om ermee om te gaan... De oplossing wordt al snel gezocht in voorlichting en opleiding. Hoewel de juiste competenties noodzaak zijn, is het niet voldoende.’
Lees het volledige artikel hieronder in de juni 2023-editie van Solar Magazine.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.