logo
wvhj2023
© Peter De Kievith | Dreamstime.com
© Peter De Kievith | Dreamstime.com
30 mei 2023

‘1 op 3 consumenten haakt af bij aanvragen subsidie isolatie, warmtepomp of zonneboiler’

1 op de 3 consumenten haakt af tijdens het aanvraagproces voor de Investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing (ISDE) voor isolatiemaatregelen, een warmtepomp of een zonneboiler. Dat meldt Eigen Huis.

De Vereniging Eigen Huis meldt op basis van klachten die ze ontvangt dat huiseigenaren het aanvraagproces onbegrijpelijk, ontoegankelijk en tijdrovend vinden.

700 meldingen
De vereniging opende eind maart een subsidiemeldpunt. Binnen 1 maand kwamen er bijna 700 meldingen binnen. ‘Dat er zo veel huiseigenaren problemen ondervonden bij het aanvragen van subsidie, daar zijn wij echt van geschrokken’, aldus Maud Weide, belangenbehartiger energie en verduurzamen. ‘Het aanvraagproces moet worden vereenvoudigd.’

Uit de meldingen komt duidelijk naar voren wat de meestvoorkomende problemen zijn bij de subsidieaanvraag. De website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) is volgens de klagers heel lastig vindbaar. Via zoekmachines komen ze vaak terecht op sites van bedrijven die de aanvraag voor hen kunnen doen. Binnen de website van de RVO is het volgens de consumenten bovendien erg lastig om de juiste pagina te vinden.

Barrières
Ook zouden de voorwaarden vooraf onduidelijk zijn. Huiseigenaren komen er vaak achteraf pas achter dat zij foto’s van de oorspronkelijke situatie en de uitvoering van de maatregelen moeten maken. Sommige huiseigenaren die de gehele aanvraag doorliepen, ontvingen minder subsidie dan zij hadden verwacht.

De isolatiemaatregel waarover de meeste meldingen binnenkwamen, is glasisolatie. De meeste huiseigenaren die hiervoor subsidie hebben aangevraagd of dit wilden doen, liepen tegen barrières aan. Vooral het inmeetbewijs, de aanvullende technische bewijzen en ontbrekende meldcodes leiden tot moeilijkheden.

Vooraf
‘Om deze problemen te verhelpen en ervoor te zorgen dat meer mensen gebruik kunnen maken van de subsidie, pleiten wij voor een subsidie vooraf’, stelt Weide. ‘Zo wordt de financiële drempel voor kwetsbare huishoudens verlaagd.’

95 procent van de huiseigenaren vraagt de subsidie zelf aan. Deze groep consumenten geeft het aanvraagproces gemiddeld een 4,5 op een schaal van 10.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten