logo
wvhj2023
© Timon Schneider | Dreamstime.com
© Timon Schneider | Dreamstime.com
16 mei 2023

ACM waarschuwt consumenten voor misleidende energiecontracten

De Autoriteit Consument & Markt waarschuwt consumenten voor misleiding bij het afsluiten van een nieuw energiecontract. De toezichthouder adviseert consumenten niet zomaar akkoord te gaan met een ongevraagd aanbod.

Vanaf 1 juni 2023 gelden er nieuwe regels voor opzegvergoedingen bij vaste energiecontracten. De ACM heeft deze regels opgesteld om energieleveranciers te motiveren om weer meer vaste energiecontracten aan te bieden.

Maximaal
Met de nieuwe regels is een vast contract ook echt een vast contract, want als consumenten toch willen overstappen naar een ander energiebedrijf moeten ze een opzegvergoeding betalen. De hoogte van de opzegvergoeding is in het nieuwe systeem maximaal gelijk aan het bedrag van het verlies dat de energieleverancier lijdt als de consument vroegtijdig opzegt en overstapt.

Consumenten die willen overstappen, kunnen bij hun oude leverancier vragen naar de voorwaarden en de hoogte van de opzegvergoeding en vervolgens een beslissing nemen. De ACM adviseert consumenten nooit zomaar akkoord te gaan als ze bijvoorbeeld via de telefoon een ongevraagd aanbod krijgen.

14 dagen bedenktijd
Om te voorkomen dat consumenten bij een overstap naar een nieuwe leverancier verrast worden door een hoge opzegvergoeding, is geregeld dat de consument bij een overstap binnen enkele dagen een bericht van de leverancier krijgt over de hoogte van de opzegvergoeding. Bij een nieuw contract is er altijd 14 dagen bedenktijd. Als een consument zich niet bewust was van de hoogte van de opzegvergoeding, of deze niet kan of wil betalen, kan hij binnen deze 14 dagen bedenktijd nog afzien van de nieuwe overeenkomst en de oude overeenkomst voortzetten.

De hoogte van de opzegvergoeding moet ook altijd bij de leverancier op te vragen of in te zien zijn door de consument. Daarom adviseert de ACM om de hoogte van de opzegvergoeding na te gaan vóór het afsluiten van een nieuw contract.

Agressieve werving
De ACM constateert dat er weer meer verschillende soorten contracten worden aangeboden en dat er flinke prijsverschillen zijn. Met het op gang komen van de energiemarkt ziet de ACM het aantal meldingen van agressieve en misleidende werving voor energiecontracten ook weer toenemen. Consumenten worden bijvoorbeeld gebeld dat hun huidige leverancier op de rand van faillissement staat en dat zij snel over moeten stappen, terwijl dat helemaal niet zo is. Ook worden er regelmatig telefonisch energiecontracten aangeboden die niet het beste aanbod zijn. Daarom waarschuwt de toezichthouder alle consumenten om alert te blijven en niet zomaar in te gaan op een ongevraagd aanbod van een nieuw energiecontract.

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM, hierover: ‘Het is mooi om te zien dat er weer iets te kiezen is voor consumenten. Maar helaas zien we dat het aantal meldingen over misleidende werving ook weer stijgt. De ACM is hier alert op. We doen onderzoek naar bedrijven waar we veel klachten over krijgen. Daarnaast roepen we consumenten op ook goed op te letten. Een ongevraagd telefonisch aanbod is eigenlijk nooit de beste keuze. Daarom is het belangrijk een aanbod altijd eerst rustig te vergelijken met het aanbod van andere leveranciers en niet tijdens het verkoopgesprek akkoord te gaan met een nieuw contract.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten