
Het voorstel, ingediend door non-profitorganisatie As You Sow namens non-profitorganisatie Investor Advocates for Social Justice (IASJ), vraagt het bestuur van Tesla om meer transparantie in de toeleveringsketen te brengen.
Kobalt
‘Kinderarbeid en dwangarbeid zijn zeer reële en zeer relevante punten van zorg voor bedrijven, consumenten en wetgevers’, aldus Courtney Wicks, uitvoerend directeur van non-profitorganisatie IASJ. ‘Het exposé van de New York Times over het voortbestaan van kinderarbeid in de Verenigde Staten en een onderzoek van Reuters naar kinderarbeid in de fabriek van een vooraanstaande toeleverancier van een autofabrikant illustreren het groeiende momentum en bewustzijn rond het uitbannen van kinderarbeid.’
Tesla koopt het kobalt voor zijn batterijen uit mijnen in de Democratische Republiek Congo. De fabrikant beweert daarbij ‘geen gebruik te maken van ambachtelijke en kleinschalige mijnbouw’ waarbij doorgaans kinderarbeid voorkomt. Uit 2 recente onderzoeken naar de mijnbouw in de DRC blijkt volgens IASJ echter dat het vrijwel onmogelijk is de stroom ambachtelijk en kleinschalig gewonnen kobalt te scheiden van het grotere aanbod van industrieel gewonnen kobalt.
Xinjiang
In recent rapport werd ook geconcludeerd dat de toeleveringsketen van Tesla in de Chinese regio Xinjiang ‘substantieel besmet is met dwangarbeid’ door Oeigoeren. De 2 non-profitorganisaties stellen dan ook dat Tesla’s toeleveringsketen 'wordt blootgesteld aan aanzienlijke mensenrechtenrisico's die niet zinvol zijn aangepakt’. Met de toenemende publieke aandacht voor kinderarbeid en dwangarbeid, en het steeds groter wordende regelgevingskader en handhaving, stellen Tesla's inkoopbeleid en -praktijken het bedrijf dan ook bloot aan aanzienlijke materiële risico's.
Aandeelhouders maken zich al lang zorgen over de mensenrechtenrisico's. IASJ en de Sisters of the Good Shepherd hebben al 3 eerdere voorstellen ingediend bij Tesla, gericht op het betrekken van kobalt uit Congo. De 2 non-profitorganisaties schrijven in hun voorstel waarover de aandeelhouders gaan stemmen, dat het absoluut noodzakelijk is dat Tesla onmiddellijk stappen onderneemt om zijn toeleveringsketens te traceren tot aan de grondstoffen. ‘Bovendien moet Tesla snel en op verantwoorde wijze een einde maken aan de inkoop van materialen of onderdelen die in de regio Xinjiang zijn geproduceerd. Onwetendheid of onuitvoerbaarheid om de toeleveringsketen te traceren is geen excuus.’
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.