logo
wvhj2023
© Rosshelen | Dreamstime.com
© Rosshelen | Dreamstime.com
24 april 2023

Proef in Gelderland met dynamische stroomcontracten voor elektrische rijders

Edmij, Alva Charging en Stekker hebben samen een nieuw dynamisch energiecontract voor rijders van elektrische auto’s ontwikkeld, om zo op wind- en zonne-energie te laden als die in overvloed aanwezig is.

De pilot start in de provincie Gelderland. Het streven is om via autoleasemaatschappijen meer dan 300 elektrische rijders te kunnen bedienen.

Autoleasemaatschappij
Het doel is om energie af te nemen op het moment dat er veel (groene) energie op de markt aanwezig is en tegelijkertijd de kilowattuurprijs laag is, dus laden op momenten dat er duurzame opwek van windmolens en zonnepanelen is. Zo wordt onbalans op het stroomnet voorkomen en is het mogelijk om meer elektrische rijders in te passen op het elektriciteitsnet.

Een autoleasemaatschappij kan een energiecontract afsluiten voor een laadpaal bij de werknemer thuis. Er is dan geen verrekening van stroomkosten meer en de btw op energie kan worden verrekend.

Marktcondities
De pilot wordt financieel ondersteund door de subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Regio en Topsectoren (MIT). Met de door de projectpartners uitgedachte oplossing, die ervoor zorgt dat stroom geladen wordt tegen lage prijzen op momenten dat groene stroom ook werkelijk lokaal beschikbaar is, laadt de elektrisch vervoerder op basis van de dan geldende marktcondities. De laadsessie start op het moment dat er een groot duurzaam aanbod is van stroom uit wind en zon, en dus prijzen laag zijn. De laadsessie stopt op het moment dat fossiele centrales aanslaan omdat de wind wegvalt of bewolking de overhand neemt.

Optelsom
Edmij zorgt binnen het project voor de koppeling en interactie met het elektriciteitsnet. Alva Charging is verantwoordelijk voor de ontsluiting van de markt van de elektrischvervoerrijders en voor het installeren en factureren. Stekker zorgt voor de inkoopstrategie waarmee zal worden ingekocht.

De elektrische auto’s worden aangestuurd en krijgen kennis van de technologie voor het slim laden. Ook verzorgt Stekker de interactie met de gebruiker via een app. Edmij en Stekker combineren data om de inkoop van energie beter te voorspellen en bij te sturen op basis van de werkelijke tekorten en overschotten op het net.

50 procent voordeliger
‘Het unieke aan deze samenwerking is dat wij een totaaloplossing ontwikkelen, waarbij de financiële voordelen van slim laden bij de elektrische rijders terechtkomen en tegelijkertijd het energienet wordt ontlast’, vertelt Jeffrey Bartels, directeur van Edmij. ‘Er zijn deeloplossingen van aanbieders in de markt, maar er is nog geen integrale oplossing die werkt zoals de onze. Slim laden wordt in de praktijk nog weinig toegepast in Nederland. Het eindresultaat van ons project is een voordelig energiecontract voor elektrische auto’s waarbij de klant 1-op-1 profiteert via de factuur. Door slim inkopen op de voordelige momenten en de laadplanning van voertuigen bij te stellen op basis van veranderingen in de elektriciteitsmarkt of in de vraag naar laadcapaciteit, is het mogelijk om een energiecontract te ontwikkelen dat circa 50 procent voordeliger zal worden dan een regulier energiecontract.”

Voorspellingsmodule
Pieter Boutsma, directeur van Alva Charging, vult aan: ‘Het innovatieve van dit project zit hem onder andere in de voorspellingsmodule voor laadcapaciteit binnen de komende 24 tot 48 uur. Stekker beschikt over de accustatus en laadplanning van de aangesloten elektrische auto’s. Het doel is om, samen met een accurate voorspelling van de elektriciteitsmarkt, de laadsessies te sturen op dynamische prijzen en op onbalansprijzen als die daar aanleiding toe geven. Wij leveren op onze beurt de techniek voor het aansturen van de elektrische auto’s en de laadpalen. Het bijzondere is dat elke laadpaal in ons project wordt uitgerust met een separaat tweede oplaadpunt met eigen meter, zodat er sprake kan zijn van een separaat energiecontract.’

Erik van Boekel, partner bij Stekker, besluit: ‘Wij hanteren een aanpak waarin drie partijen uit de keten aan de voorkant samenwerken aan het oplossen van problemen die spelen als gevolg van de energietransitie. Dus niet het toevoegen van opslagcapaciteit in batterijen waarvoor de consument uiteindelijk betaalt, maar een slimme oplossing die voor alle spelers in de energieketen en de eindklant de kosten verlaagt.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten