logo
wvhj2023
© a.s.r.
© a.s.r.
16 februari 2023

77 procent mkb-bedrijven verduurzaamt: zonnepanelen populairste maatregel

77 procent van de Nederlandse mkb-bedrijven is bezig met het verduurzamen van zijn onderneming. Het installeren van zonnepanelen of een zonneboiler – door 54 procent genoemd – is het populairst.

Ook betere isolatie van het bedrijfspand wordt door iets meer dan de helft van de mkb’ers genoemd, te weten door 51 procent. Verder geeft 28 procent aan ‘van het gas af’ te willen. De overstap naar groene energie wordt vooral gedreven door de wens om de hoge energiekosten te verminderen en wordt door 63 procent als argument genoemd. Verder stelt 54 procent over te stappen naar groene energie vanwege het milieu. Dit alles blijkt uit onderzoek in opdracht van a.s.r. onder 306 mkb-ondernemers.

Hoge energiekosten
62 procent van alle mkb-ondernemers vindt duurzaam ondernemen en verduurzaming van hun bedrijf belangrijk. 77 procent van de ondernemers investeerde de afgelopen 5 jaar al in initiatieven om te verduurzamen of geeft aan hier op dit moment mee bezig te zijn. Het mkb neemt de maatregelen om te verduurzamen niet alleen omdat de bedrijven duurzaamheid belangrijk vinden maar vaak ook om de hoge energiekosten te verminderen. Slechts 11 procent van de bedrijven zegt duurzaamheid niet belangrijk te vinden.

Duurzaamheid speelt vooral bij grotere mkb-bedrijven met meer dan 50 medewerkers een steeds belangrijkere rol. Kleinere organisaties hebben meer moeite met verduurzamen, zij geven veelal aan dat de focus nu ligt op het behalen van goede resultaten voor hun onderneming. Het onderzoek laat zien dat ondernemers verduurzaming niet alleen belangrijk vinden, maar ook de daad bij het woord voegen. Bijna de helft van de ondernemers – 45 procent – geeft aan nu bezig te zijn met initiatieven om de onderneming te verduurzamen, 32 procent heeft al initiatieven doorgevoerd. Ook hier geldt dat grotere mkb-bedrijven vaker met duurzaamheidsmaatregelen bezig zijn (58 procent) dan de kleinste mkb-bedrijven (40 procent).

Elektrisch wagenpark
Investeren in groene energie is de meest populaire maatregel – door 45 procent – om de organisatie te verduurzamen. Daarop volgen het verduurzamen van het wagenpark met meer elektrische auto’s – genoemd door 31 procent – en het logistieke proces efficiënter inrichten en de CO2-uitstoot verminderen; beide door 26 procent genoemd.

Michael Helmer, adjunct-directeur Zakelijk Schade bij a.s.r., over de onderzoeksresultaten: ‘De inflatie van het afgelopen jaar heeft ondernemers extra doen nadenken over effectieve maatregelen die goed zijn voor hun portemonnee en het milieu. Dat gaat vaak over het verduurzamen en verminderen van energieverbruik door zonnepanelen, een warmtepomp of het gebruik van led-verlichting.’

Preventiemaatregelen
Ondanks dat bedrijven verduurzaming belangrijk vinden, is volgens de onderzoekers een derde van hen niet op de hoogte van de risico’s bij het verduurzamen. Slechts een kwart onderkent dat er reële risico’s zijn en 44 procent denkt dat de risico’s minimaal zijn. De grootste risico’s zijn volgens ondernemers hoge investeringen die zich maar langzaam terugverdienen (48 procent), dat er geen constante beschikking is over energie bij zonne-energie (37 procent) en dat materieel of gekozen oplossingen snel verouderen in een constant innoverende markt (25 procent).

28 procent van de ondernemers denkt aan preventiemaatregelen om incidenten te voorkomen. Helmer hierover: ‘We zien dat ondernemers die wel maatregelen nemen, dat bijvoorbeeld doen door een periodieke elektrakeuring, het inhuren van een gecertificeerd bedrijf bij de uitvoering van verduurzamingsmaatregelen en onderhoud van blusmiddelen. Dat adviseren we meer ondernemers.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten