logo
wvhj2023
© ElaadNL
© ElaadNL
6 februari 2023

ElaadNL: ‘Laadpalen enorme kans voor zonnepaneelinstallateur – begin nu, maar doe het slim’

De Nederlandse markt voor laadpalen zet een explosieve groei in. ElaadNL ziet enorme kansen voor pv-installateurs. ‘Begin er nu mee en focus daarbij vooral op slimme toepassingen’, adviseert Harm van den Brink.

Harm van den Brink is IT-architect bij ElaadNL, het kennis- en innovatiecentrum op het gebied van slimme laadinfrastructuur in Nederland. Zijn focus ligt op aansturing van laadpalen en connectiviteit. Hij ziet de laadpaal een steeds belangrijkere rol krijgen in integrale duurzame-energiesystemen.

Logische en kostenvoordelen
‘Zo neemt de combinatie van zonnepanelen en het laden van elektrische voertuigen snel toe’, aldus Van den Brink. ‘We zien bijvoorbeeld steeds vaker de realisatie van grootschalige zonne-energiesystemen hand in hand gaan met die van laadinfrastructuur. Bij solar carports ligt dat voor de hand. Maar dat geldt vaak voor bedrijven die zonnepanelen leggen of al op het dak hebben. Veel zakelijk vervoer wordt momenteel geëlektrificeerd en direct laden met je eigen zonnestroom, of via batterijopslag als de zon niet schijnt, is logisch en biedt kostenvoordelen. Daarnaast is het ook een oplossing die kan bijdragen aan het voorkomen van onwenselijke netbelasting. We hebben het dan natuurlijk wel over slimme energiesystemen.’

157.000 laadpunten per jaar
Nederland is een Europese koploper in de uitrol van laadpalen. Anno 2023 telt ons land er zo’n 400.000. Driekwart daarvan is privaat; zijn geïnstalleerd bij mensen thuis, bedrijven of in parkeergarages. Dat is veel, maar het zullen er snel nog veel meer worden. In 2030 telt Nederland volgens een middelprognose – dus niet het meest conservatieve en ook niet het maximale scenario – zo’n 2,2 miljoen elektrische auto’s, berekende ElaadNL. Er zullen dan ongeveer 1 miljoen private en nog eens 500.000 publieke laadpunten (red. noot: 1 laadpaal kan meerdere laadpunten bevatten) zijn geplaatst. De installatieopgave voor de komende 5 jaar is dus enorm, gemiddeld zo’n 157.000 stuks per jaar.

Volume draaien
Van den Brink: ‘Die uitrol verloopt in een stijgende lijn, maar die begint nu. Allereerst komt een groot deel van de vraag van consumenten, en die kiezen doorgaans voor een installateur in de buurt. Het is ook logisch dat ze aankloppen bij het bedrijf dat zonnepanelen op hun dak heeft gelegd, of een laadpaal gelijk meenemen wanneer ze dat gaan doen. Vaak is de aanschaf van een elektrische auto ook reden om zonnepanelen te leggen, omdat die kosten kunnen besparen. Dat betekent grote kansen voor de pv-installateur, maar ook in dit marktsegment liggen de kansen juist niet alleen in volume draaien.’

Goed helpen
De huidige generatie laadpalen is doorgaans connected, zo geeft Van den Brink aan. Merken verschillen in technische zin, dus ook in hoe je ze aansluit. Dat geldt echter tevens voor hoe ze communiceren, bijvoorbeeld ten behoeve van het afrekenen van gemaakte laadkosten, het overzicht aangaande het energieverbruik middels een app, smart charging en een energiemanagementsysteem.

‘Juist in al dit soort zaken schuilt meerwaarde voor klanten’, onderstreept Van den Brink. ‘De toekomst ligt in het creëren van intelligente integrale energiesystemen, ook bij mensen thuis, en slim laden speelt daarin een belangrijke rol. Om je klanten goed te helpen, is dus specifieke ervaring en kennis nodig. Begin dus vooral nu als je je activiteiten wilt verbreden naar laadpalen, maar doe het vooral slim. Verdiep je goed in de materie.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten