Solar Magazine - ‘Investeer je nu niet in elektrische auto én zonnepanelen, dan ben je een dief van je eigen portemonnee’
Solar Industry Register
De volgende bedrijven hebben zich laten opnemen in het Solar Industry Register, meld uw bedrijf ook aan!
‘Investeer je nu niet in elektrische auto én zonnepanelen, dan ben je een dief van je eigen portemonnee’

‘Investeer je nu niet in elektrische auto én zonnepanelen, dan ben je een dief van je eigen portemonnee’

‘De groei van het aantal elektrische wagens op de Vlaamse wegen was beperkt in 2022’, stelt Arthur Vijghen. ‘Vanaf juli krijgt de markt een stevige schok;zakelijk elektrisch rijden wordt veel goedkoper dan fossiel.’

Arthur Vijghen ondersteunt bedrijven en niet-commerciële organisaties in hun transitie naar groene mobiliteit met zijn consultancybedrijf The New Drive. Hij volgt de Vlaamse markt voor elektrische voertuigen op de voet. 2022 omschrijft hij als het jaar van de stilte voor de storm.

Vlaamse geesten
‘Op de particuliere markt zagen we de stelselmatige groei van de verkoop van nieuwe elektrische auto’s doorzetten’, vertelt Vijghen. ‘Op basis van de cijfers tot en met september 2022 verdubbelde de aanschaf van volledig elektrische auto’s door consumenten, die van plug-in hybrides nam met 50 procent toe. Dat leverde een marktaandeel van respectievelijk 5 en 6 procent op. Je kunt dat zien als een significante toename – in ieder geval geeft het aan dat de Vlaamse geesten aan het rijpen zijn voor elektrisch vervoer. Wat daarbij bijvoorbeeld helpt, zijn aankondigingen van de Vlaamse regering die vanaf 2031 dieselauto’s uit de steden Antwerpen en Gent weert, en vanaf 2035 alle brandstofauto’s.’

Voorbode
De Vlaamse zakelijke markt voor elektrische auto’s vertoonde in 2022 ook een groei, maar beperkt. Waar deze voorheen het snelst groeide, nam het aandeel volledig elektrische leasewagens toe van 7 naar 12 procent, dat van gekochte volledig elektrische bedrijfswagens van 11 naar 15 procent. Ook wat betreft plug-in hybrides was de groei beperkt. Dat gaat echter snel veranderen, volgens Vijghen. Vanaf begin 2023 is het zakelijk rijden van een plug-in hybride minder interessant geworden in Vlaanderen. De brandstofkosten zijn nog slechts 50 procent fiscaal aftrekbaar. Dat is de voorbode van een volledige herziening van de belastingregels aangaande bedrijfswagens, zowel voor koop als lease.

Voordeel van alle aard
Vijghen: ‘Er zijn 3 belangrijke factoren die de elektrische auto voor een bedrijf vanaf 2023 aantrekkelijker maken. Eén: vanaf 1 juli gaat de fiscale aftrekbaarheid verder op de schop; die voor fossiele wagens wordt jaarlijks verder begrensd. Twee: in België betalen bedrijven en andere organisaties een solidariteitsbelasting over de aanschaf van een bedrijfswagen. Die gaat omhoog naarmate die het milieu meer belasten. Je ziet dat daarop wordt voorgesorteerd door organisaties die nu nog snel diesels en plug-in hybrides aanschaffen, maar ook die maatregel zal vanaf 2023-2024 zeker effect hebben. En drie: het voordeel van alle aard – wat Nederland bijtelling noemt – wordt jaarlijks bijgesteld al naargelang de CO2-uitstoot van de auto. De federale regering wil niet inboeten op deze inkomstenbron. Hoe meer elektrische auto’s erbij komen, hoe meer je als werknemer dus gaat betalen voor een fossiele leaseauto.’

Kwakkelbeleid
Met de nieuwe belastingregels die de Belgische overheid halverwege dit jaar invoert, zal de zakelijke markt voor elektrische auto’s helemaal losgaan, zo is de overtuiging van Vijghen. Zijn advies was altijd al ‘vergroen je mobiliteit’. Nu voegt hij daaraan toe: ‘Anders ben je een dief van je eigen portemonnee’. Vijghen: ‘Voor wie daar nog niet mee bezig is, ga er snel mee aan de slag. De doorlooptijd van zo’n proces – van inventariseren wat je wilt, het doorrekenen van de total cost of ownership en de opmaak van een e-car policy tot en met realisatie – neemt een half jaar tot 1 jaar in beslag, is onze ervaring. Bovendien kan het gebrek aan capaciteit bij installatiebedrijven wel eens een flinke bottleneck zijn. Er is nu al een groot tekort aan technische mensen. Of het nu bij het bedrijf of kantoor is, of bij de werknemer thuis: wie gaan al die laadpalen plaatsen? En als je dan laadinfrastructuur installeert, kijk dan ook naar de mogelijkheid om direct zonnepanelen te plaatsen als je die nog niet hebt. Of je nu op de zaak of thuis laadt, als je dat doet met je eigen zonnestroom ben je altijd goedkoper uit.’

Deel dit bericht

Nu in Solar Magazine

Marktgids Zonne-energie 2023

De Marktgids Zonne-energie 2023 kent 13 rubrieken met onder meer de volgende redactionele artikelen: COVERSTORY  Zakelijke verkopen mogen niet opnieuw achterblijven, Vlaamse en Nederlandse zonne-energiesector verwachten...
Vacatures
SolarNRG zoekt:

Accountmanager MKB

Fulltime (40 uur) - Poeldijk
SolarNRG zoekt:

Werkvoorbereider Particulier

Fulltime (40 uur) - Poeldijk
Meld mij aan voor de nieuwsbrief van Solar Magazine!
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws!