logo
wvhj2023
© Robert Van 't Hoenderdaal | Dreamstime.com
© Robert Van 't Hoenderdaal | Dreamstime.com
5 januari 2023

Hypotheekadviseurs: ‘Gebrek aan kennis consumenten drempel bij verduurzamen woning’

Het gebrek aan kennis over de verduurzaming van hun woning, de kosten van de investering en wat het uiteindelijk oplevert, vormt voor consumenten een belangrijke drempel in de energietransitie.

Dat is een van de belangrijkste uitkomsten van een onderzoek van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat onder hypotheekadviseurs. Volgens het onderzoek kan het advies dat hypotheekadviseurs geven over de financiering van verduurzamingsmaatregelen een grote invloed uitoefenen op de uiteindelijke beslissing van de woningeigenaren om hun woning te verduurzamen.

4 triggers
Afgelopen voorjaar zijn er door het ministerie 5 focusgroepen georganiseerd om meer inzicht te krijgen in de rol die hypotheekadviseurs (kunnen) spelen in de energietransitie. Omdat de aankoop van een woning een natuurlijk moment is voor mensen om na te denken over verduurzaming, kunnen de hypotheekadviseurs een grote invloed uitoefenen op de uiteindelijke beslissing van de woningeigenaren om hun woning te verduurzamen.

Volgens de adviseurs zijn er 4 belangrijke triggers voor klanten om hun woning te verduurzamen. Het belangrijkste motief is besparen van energiekosten. Met de recente stijging van de energieprijzen is deze trigger afgelopen periode steeds belangrijker geworden. Ook het energiebespaarbudget dat klanten kunnen krijgen in aanvulling op hun hypotheek is een belangrijke trigger. Naast financiële triggers, merken adviseurs dat wooncomfort goed werkt als argument om klanten te interesseren voor verduurzaming. Een laatste trigger die minder ter sprake kwam, maar klanten volgens sommige adviseurs wel stimuleert om te verduurzamen, is de rentekorting vanuit geldverstrekkers voor duurzame woningen.

Belangrijkste drempels
De belangrijkste drempels die adviseurs zien bij klanten op het gebied van  woningverduurzaming zijn een gebrek aan kennis bij klanten over de mogelijkheden om de woning te verduurzamen, over hoeveel deze investering gaat kosten en uiteindelijk oplevert.

Hoge investeringskosten van verduurzaming en de daarbijkomende verhoging van de hypotheekschuld en maandlasten vormen ook een drempel, net als advisering over verduurzaming en de houding van hypotheekadviseurs.

Wisselend beeld
Er is een wisselend beeld over hoe vaak verduurzaming aan bod komt in de adviesgesprekken. Veel adviseurs geven aan dat ze dit, op eigen initiatief, in bijna alle adviesgesprekken meenemen. Een aantal adviseurs noemde dat duurzaamheid nog in minder dan de helft van de gesprekken binnen hun organisatie ter sprake komt en dat het initiatief hiertoe voornamelijk vanuit de klant komt.

Adviseurs zijn over het algemeen enthousiast over het adviseren over verduurzaming. De motieven om dit mee te nemen in het adviesgesprek zijn: zorgplicht met betrekking tot financiële risico’s en de morele verplichting naar de toekomst toe. Daarnaast geven ze aan dat een commercieel belang ook zeker een rol speelt. Echter, deelnemers zien ook veel collega-adviseurs die terughoudend zijn om verduurzaming te bespreken in het adviesgesprek.

Zonnepanelen meest gekozen
Adviseurs zien hun voornaamste verantwoordelijkheid bij het informeren over de hypotheek en het voor de klant inzichtelijk maken van de financiële kant van verduurzaming. Hiervoor gebruiken zij verschillende online-informatiebronnen en tools. Voor specialistische kennis of maatwerkadvies over verduurzaming verwijzen zij door naar een expert. Adviseurs geven aan dat klanten het verduurzamingsadvies vaak opvolgen.

Als het gaat om welke maatregelen klanten voornamelijk nemen, zijn dat volgens de adviseurs zonnepanelen. Klanten vinden het gemakkelijk te laten plaatsen en ze hebben geen gedoe in huis. Adviseurs benadrukken dat ondanks het belang van het isoleren van een huis, isolatiemaatregelen achterblijven.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten