logo
wvhj2023
© Dreamstime.com
© Dreamstime.com
24 juni 2022

Groothandels: tekort aan omvormers voor zonnepanelen houdt nog heel 2022 aan

Vrijwel iedere Nederlandse en Vlaamse pv-groothandel verwacht dat het tekort aan omvormers voor zonnepanelen – en in mindere mate batterijen – minimaal tot het einde van het kalenderjaar aanhoudt.

Dit blijkt uit een enquête van de redactie van Solar Magazine onder 25 zonne-energiegroothandels.

‘Ik weet het niet, en ik denk dat niemand het weet’, antwoordde Eddy van Dijk onlangs in de zaterdageditie van Solar Magazine’s nieuwsbrief Zonneflits op de vraag wanneer het tekort aan omvormers is opgelost. Een rondvraag langs tientallen groothandels maakt duidelijk dat vele daarvan liever niet publiekelijk hun leveranciers te kijk zetten, maar dat ze stuk voor stuk met dezelfde problemen kampen: een tekort aan omvormers. Bovendien geeft ruim de helft van de groothandels aan een tekort te hebben aan thuisbatterijen, wat ongetwijfeld ook samenhangt met de explosief groeiende Vlaamse batterijenmarkt.

37 liter water
Fabrikanten wijzen volgens de groothandels vooral naar chips als oorzaak van de huidige leveringsproblemen van omvormers. ‘Maar ook de recente coronalockdowns in Azië – waarbij onder meer Shanghai op slot ging – worden genoemd’, aldus een van de pv-groothandels.

De grootste chipfabrikant ter wereld, het Taiwanese TSMC, stelt dat het tekort nog geruime tijd zal aanhouden en diverse oorzaken kent. Zo werd het bedrijf half april getroffen door een grote stroomstoring. Tijdens bouwwerkzaamheden in de buurt van de fabriek werd per ongeluk een ondergrondse stroomkabel doorgesneden. Daarnaast is er in Taiwan de voortdurende dreiging van extreme droogte die een aanhoudend watertekort veroorzaakt. Water is essentieel voor het maken van chips en wordt op meerdere momenten in het productieproces gebruikt, onder andere voor het schoonmaken van de verschillende lagen van de chip. Per chip wordt zo’n 37 liter water gebruikt. De enige oplossing die TSMC ziet, is het openen van nieuwe fabrieken, onder meer in Amerika, Japan en Singapore. Het bedrijf investeert de komende 3 jaar 100 miljard Amerikaanse dollar om de productiecapaciteit uit te breiden.

Wasmachines
Het tekort aan halfgeleiders is inmiddels het nieuwe normaal geworden en dwingt alles en iedereen zich aan te passen. De coronacrisis heeft duidelijk gemaakt hoe cruciaal halfgeleiders zijn voor de economie en heeft aangetoond hoe broos veel toeleveringsketens zijn. De automobielindustrie behoort tot de zwaarst getroffene. Aan het begin van de pandemie stopten autofabrikanten de productie en annuleerden ze bestellingen voor chips om vervolgens overrompeld te worden door een stijgende vraag. Autobedrijven belandden achteraan in de rij voor chiporders en hebben sindsdien moeite om hun achterstand in te halen. Inmiddels halen ze ongebruikelijke trucs uit om de productielijnen in beweging te houden, zoals het opkopen van wasmachines om de daarin gebruikte chips te gebruiken voor de productie van auto’s.

Wachtrijen
De ‘chipcrisis’ heeft inmiddels geleid tot grote prijsstijgingen en wachtrijen bij consumenten voor auto's, grafische kaarten, videogameconsoles, computers en andere producten waarvoor halfgeleiders nodig zijn. Dit jaar hebben omvormers voor zonnepanelen zich daarbij gevoegd. De wereldwijde chipcrisis is te wijten aan een combinatie van verschillende gebeurtenissen, waarbij het sneeuwbaleffect van de COVID-19-pandemie de belangrijkste reden is voor het versnellen van de tekorten. Een andere factor die bijdraagt, is dat de vraag zó groot is dat de bestaande productiecapaciteit het tempo niet kan bijhouden.

Taskforce
En waar de pv-industrie de afgelopen jaren vooral te kampen had met een tekort aan grondstoffen voor zonnepanelen – van glas tot silicium en eva-folie – zijn het nu de omvormerfabrikanten die door het chiptekort met problemen kampen.

De Nederlandse en Vlaamse zonne-energiegroothandels stellen dat fabrikanten echter niet alleen naar het gebrek aan chips wijzen voor de leveringsproblemen, maar ook naar coronalockdowns en de daaruit voortvloeiende verstoring van de logistieke keten. ‘Maar het belangrijkste probleem is de gigantische vraag tegenover een productie die deze vraag niet kan matchen. Dat is niet alleen in Nederland het geval, maar wereldwijd. Dat is op zichzelf een logisch geval van oorzaak en gevolg. Echter, het is nu wel direct duidelijk welke fabrikanten hun zaakjes goed op orde hebben en bij wie de organisatie te wensen overlaat.’

Lees hier het volledige artikel in de juni 2022-editie van Solar Magazine.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten