
Hyundai en Dura Vermeer besloten eerder dit jaar een vervolg te geven aan hun pilot waarbij ze een bouwketen emissieloos maakten door deze te laten draaien op de energie uit een batterij van een elektrische auto. Bij de vervolgpilot die inmiddels is afgerond, lag de focus op mens en gedrag.
2.341 ton CO2
De resultaten zijn positief, waardoor Dura Vermeer en Hyundai de samenwerking voortzetten en de aggregaatvervanger in de toekomst vaker te zien is op bouwplaatsen van Dura Vermeer. De gemiddelde stroomvraag van een standaardbouwkeet ligt tussen de 6 en 8 kilowattuur per dag.
Hyundai stelde wederom de Hyundai IONIQ 5 ter beschikking voor deze pilot. Deze batterij-elektrische auto is voorzien van vehicle-to-load (V2L)-technologie. Die maakt het mogelijk om de energie van de batterij te gebruiken om andere elektrische apparaten van stroom te voorzien. De tweede pilot, die werd gedaan met een traditionele bouwkeet, toonde aan dat het gebruik van de batterij een besparing van 2.341 ton CO2-uitstoot per jaar kan opleveren voor de bouwplaatsen van Dura Vermeer.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.