logo
wvhj2023
© Hyuandai
© Hyuandai
8 maart 2022

Hyundai en Dura Vermeer vervolgen proef met bouwkeet die draait op batterij elektrische auto

Hyundai en Dura Vermeer gaan een vervolg geven aan hun pilot waarbij ze een bouwketen emissieloos hebben gemaakt door deze te laten draaien op de energie uit een batterij van een elektrische auto.

Bij de vervolgpilot ligt de focus op mens en gedrag. Bouwplaatsmedewerkers van Dura Vermeer testen de komende maand of zij in de dagelijkse praktijk met de Hyundai IONIQ 5, die beschikt over vehicle-to-loadtechnologie, als energiebron kunnen werken.

6 tot 8 kilowattuur per dag
Die technologie maakt het mogelijk de energie van de batterij te gebruiken om andere elektrische apparaten van stroom te voorzien. De gemiddelde stroomvraag van een standaardbouwkeet ligt tussen de 6 en 8 kilowattuur per dag. De vehicle-to-loadfunctie van de IONIQ 5 heeft een vermogen van 3,6 kilowatt. Het accupakket van de auto, in combinatie met de maximale stroomvraag van de bouwkeet, moet dus voldoende zijn voor dagelijks woon-werkverkeer en de stroomvoorziening voor de bouwkeet.

Ander gedrag gevraagd
‘De auto inzetten als energiebron vraagt om een ander gedrag dan we nu gewend zijn. De berijder van de elektrische auto is dan de sleutel tot een werkende bouwkeet en dus verantwoordelijke’, vertelt Anne Koudstaal, innovatiemanager bij Dura Vermeer. ‘Samen testen we of deze technologie ons gedrag en de cultuur rondom emissieloos werken kan veranderen. Wordt het gebruikelijk om bij aankomst op de bouwplaats de auto direct te koppelen aan de schaftkeet? Wat betekent het als de auto niet volledig is opgeladen? Wat als de bouwplaatsmedewerker tijdens werktijd een tandartsafspraak heeft? Op deze vragen hopen we antwoord te krijgen.’

Jeroen Tas, directeur Marketing Hyundai Motor Nederland: ‘We zijn blij dat onze eerste pilot met Dura Vermeer nu een vervolg krijgt. De technologie van de IONIQ 5 biedt veel mogelijkheden om het werk op een bouwplaats gemakkelijker te maken. Ook over gebruiksgemak en tijdwinst hebben we goed nagedacht en dat is iets wat we in deze pilot goed zullen monitoren.’

4,4 miljoen kilogram CO2
‘Grote steden kondigen aan dat bouwverkeer op korte termijn volledig elektrisch moet zijn om de uitstoot in de stad te verminderen. Logisch’, vertelt Barbara Huizink, businessunitmanager bij Dura Vermeer. ‘We nemen hiervoor al diverse maatregelen voor als het gaat om bouwmaterieel. Maar als het mogelijk is om elektrische auto’s met vehicle-to-loadtechnologieën in te zetten voor een emissieloze bouwkeet en andere toepassingen, kunnen we nóg grotere stappen zetten. Als we onze 150 bouwketen aansluiten op elektrische auto’s, kan ons dat op jaarbasis een CO2-besparing van 4,4 miljoen kilogram opleveren.’

Deel dit artikel:
In samenwerking met
storage_magazine_logo

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten