De World Container Index (WCI) daalde afgelopen week met nog eens 1,2 procent tot 7.945,31 Amerikaanse dollar per 40-voets-container. Dat is het laagste niveau sinds juni vorig jaar, maar wel 62 procent hoger dan vorig jaar op dezelfde datum.
Zonnepanelen
Onderstaande grafiek toont de prijsontwikkeling van het transport van een container van 40 voet van Shanghai naar Rotterdam. De afgelopen 3 maanden daalde de prijs in 10 weken, inmiddels 7 weken op rij en in 11 van de afgelopen 12 weken.
De prijs voor het transport van een container naar Rotterdam daalde afgelopen week met 2 procent, 268 Amerikaanse dollar, tot 10.577 Amerikaanse dollar.
De prijzen voor transport naar Rotterdam stegen sinds het uitbreken van de coronacrisis in rap tempo en bereikten in oktober 2021 het hoogste niveau aller tijden van bijna 15.000 Amerikaanse dollar. Sindsdien dalen de prijzen gestaag. Aan het begin van 2020 schommelde de prijs voor het transport van een 40-voets-container van China naar Nederland nog tussen de 1.500 en 2.000 Amerikaanse dollar.
Per container van 40 voet vervoeren Chinese fabrikanten zo’n 800 tot 900 zonnepanelen. Van grootformaatzonnepanelen met hogere vermogens gaan er zelfs maar zo’n 600 tot 700 zonnepanelen in een container. Daarmee zijn de transportkosten voor een zonnepaneel sinds februari 2020 in sommige gevallen met meer dan 15 Amerikaanse dollar per zonnepaneel gestegen.
Impact lockdown Shanghai nog niet zichtbaar’s Werelds grootste rederij Maersk voorspelde eind maart een stijging van detransportkosten vanwege de lockdown van de Chinese miljoenenstad Shanghai, die de grootste haven ter wereld herbergt. De lokale regering besloot eind maart de complete stad voor het eerst sinds het uitbreken van de coronacrisis volledig op slot te doen. De zero-covidaanpak kan inmiddels op kritiek van steeds meer inwoners rekenen, temeer omdat er aanvankelijk maar een lockdown van 4 dagen was aangekondigd. Veel inwoners hebben dan ook onvoldoende eten en drinken ingeslagen. Lockdown De Chinese regering in Peking zou volgens marktanalisten van verladers eisen dat zij hun lading, waaronder koelcontainers, zo snel mogelijk ophalen in de haven van Shanghai. Maar de blokkering van vrachtwagen- en opslagdiensten vormen voor verladers daarbij een uitdaging. Er is namelijk een beperkte beschikbaarheid van vrachtwagens van en naar Shanghai, omdat andere Chinese steden de toegang voor chauffeurs uit Shanghai beperken, tenzij die negatieve COVID-19-tests kunnen overleggen. |
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.