Solar Magazine - World Container Index zakt door grens van 8.000 Amerikaanse dollar
Solar Industry Register
De volgende bedrijven hebben zich laten opnemen in het Solar Industry Register, meld uw bedrijf ook aan!
World Container Index zakt door grens van 8.000 Amerikaanse dollar
© Woraphonbanchobdi | Dreamstime.com

World Container Index zakt door grens van 8.000 Amerikaanse dollar

De kosten voor het transport van containers blijven dalen. De World Container Index – die de prijs voor 8 belangrijke routes van en naar de Verenigde Staten, Europa en Azië laat zien – staat onder de 8.000 dollar.

​De World Container Index (WCI) daalde afgelopen week met nog eens 1,2 procent tot 7.945,31 Amerikaanse dollar per 40-voets-container. Dat is het laagste niveau sinds juni vorig jaar, maar wel 62 procent hoger dan vorig jaar op dezelfde datum.

​Zonnepanelen
Onderstaande grafiek toont de prijsontwikkeling van het transport van een container van 40 voet van Shanghai naar Rotterdam. De afgelopen 3 maanden daalde de prijs in 10 weken, inmiddels 7 weken op rij en in 11 van de afgelopen 12 weken.

De prijs voor het transport van een container naar Rotterdam daalde afgelopen week met 2 procent, 268 Amerikaanse dollar, tot 10.577 Amerikaanse dollar.

De prijzen voor transport naar Rotterdam stegen sinds het uitbreken van de coronacrisis in rap tempo en bereikten in oktober 2021 het hoogste niveau aller tijden van bijna 15.000 Amerikaanse dollar. Sindsdien dalen de prijzen gestaag. Aan het begin van 2020 schommelde de prijs voor het transport van een 40-voets-container van China naar Nederland nog tussen de 1.500 en 2.000 Amerikaanse dollar.

Per container van 40 voet vervoeren Chinese fabrikanten zo’n 800 tot 900 zonnepanelen. Van grootformaatzonnepanelen met hogere vermogens gaan er zelfs maar zo’n 600 tot 700 zonnepanelen in een container. Daarmee zijn de transportkosten voor een zonnepaneel sinds februari 2020 in sommige gevallen met meer dan 15 Amerikaanse dollar per zonnepaneel gestegen.

Impact lockdown Shanghai nog niet zichtbaar

’s Werelds grootste rederij Maersk voorspelde eind maart een stijging van detransportkosten vanwege de lockdown van de Chinese miljoenenstad Shanghai, die de grootste haven ter wereld herbergt.

De lokale regering besloot eind maart de complete stad voor het eerst sinds het uitbreken van de coronacrisis volledig op slot te doen. De zero-covidaanpak kan inmiddels op kritiek van steeds meer inwoners rekenen, temeer omdat er aanvankelijk maar een lockdown van 4 dagen was aangekondigd. Veel inwoners hebben dan ook onvoldoende eten en drinken ingeslagen.

Lockdown
Een van ’s werelds grootste rederijen, Maersk, heeft vanwege de lockdown in Shanghai inmiddels besloten voorlopig geen nieuwe boekingen voor gekoelde ladingen naar Shanghai te accepteren. Ook biedt het bedrijf gratis omboekingen aan voor transport van containers naar andere havens dan die van Shanghai.

De Chinese regering in Peking zou volgens marktanalisten van verladers eisen dat zij hun lading, waaronder koelcontainers, zo snel mogelijk ophalen in de haven van Shanghai. Maar de blokkering van vrachtwagen- en opslagdiensten vormen voor verladers daarbij een uitdaging. Er is namelijk een beperkte beschikbaarheid van vrachtwagens van en naar Shanghai, omdat andere Chinese steden de toegang voor chauffeurs uit Shanghai beperken, tenzij die negatieve COVID-19-tests kunnen overleggen.

Deel dit bericht

Nu in Solar Magazine

Marktgids Zonne-energie 2023

De Marktgids Zonne-energie 2023 kent 13 rubrieken met onder meer de volgende redactionele artikelen: COVERSTORY  Zakelijke verkopen mogen niet opnieuw achterblijven, Vlaamse en Nederlandse zonne-energiesector verwachten...
Vacatures
SolarNRG zoekt:

Commercieel Medewerker Groothandel

Fulltime (40 uur) - Poeldijk
SolarNRG zoekt:

Accountmanager MKB

Fulltime (40 uur) - Poeldijk
Meld mij aan voor de nieuwsbrief van Solar Magazine!
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws!