Afgelopen dinsdag besloot de regering de complete stad voor het eerst sinds het uitbreken van de coronacrisis volledig op slot te doen. De zero-covidaanpak kan inmiddels op kritiek van steeds meer inwoners rekenen, temeer omdat er aanvankelijk maar een lockdown van 4 dagen was aangekondigd. Veel inwoners hebben dan ook onvoldoende eten en drinken ingeslagen.
Haven wel open
’s Werelds grootste rederij Maersk voorspelde eerder al een stijging van de transportkosten en meldt nu dat haar magazijnen en transportactiviteiten ernstig worden getroffen door de lockdown.
Om bedrijven gedurende de lockdown te blijven steunen, heeft de regering wel een reeks noodmaatregelen aangekondigd om de gevolgen voor de economische ontwikkeling te verzachten. Zo zijn de havens en terminals nog altijd operationeel, maar speelt vooral het gebrek aan personeel en de verminderde beschikbaarheid van vrachtwagens de handelsactiviteiten parten.
Vrachtwagencapaciteit knelpunt
Anne-Sophie Zerlang Karlsen, Head of Asia Pacific Ocean Customer Logistics bij Maersk: ‘Lokale lockdowns en andere quarantainemaatregelen, vooral die rond Shanghai, veroorzaken knelpunten in de toeleveringsketen voornamelijk als gevolg van het tekort aan vrachtwagencapaciteit. Er is vooral een grote impact op de landzijdige operatie van klanten: in fabrieken en magazijnen en dus bij vrachtwagenvervoer. Op dit moment zijn de verschillende terminals en havens in het gebied nog open en heeft dit geen directe impact op onze dagelijkse activiteiten. Bovendien bieden we verladers de keuze om kosteloos van bestemming te veranderen, als de aankomst van hun goederen in Shanghai gepland stond in de periode tot 15 april.’
World Container Index daalt
De World Container Index (WCI) – die de prijs voor 8 belangrijke routes van en naar de Verenigde Staten, Europa en Azië laat zien – daalde afgelopen week met 1 procent tot 7.874,43 Amerikaanse dollar per 40-voets-container. Dat is het laagste niveau sinds juni vorig jaar, maar wel 64 procent hoger dan vorig jaar op dezelfde datum.
Zonnepanelen
Onderstaande grafiek toont de prijsontwikkeling van het transport van een container van 40 voet van Shanghai naar Rotterdam. De afgelopen 3 maanden daalde de prijs in 10 weken, inmiddels 6 weken op rij.
De prijzen voor transport naar Rotterdam stegen sinds het uitbreken van de coronacrisis in rap tempo en bereikten in oktober 2021 het hoogste niveau aller tijden van bijna 15.000 Amerikaanse dollar. Aan het begin van 2020 schommelde de prijs voor het transport van een 40-voets-container van China naar Nederland nog tussen de 1.500 en 2.000 Amerikaanse dollar.
Per container van 40 voet vervoeren Chinese fabrikanten zo’n 800 tot 900 zonnepanelen. Van grootformaatzonnepanelen met hogere vermogens gaan er zelfs maar zo’n 600 tot 700 zonnepanelen in een container. Daarmee zijn de transportkosten voor een zonnepaneel sinds februari 2020 in sommige gevallen tot bijna 20 Amerikaanse dollar per zonnepaneel gestegen.
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.