De congestie rond ’s werelds drukste containerhaven zal naar verwachting toenemen, omdat het eerste deel van Shanghai sinds 28 maart 5 uur lokale tijd in lockdown is. Met op 28 maart ‘slechts’ zo’n 4.400 coronabesmettingen is de stad een proeftuin geworden voor de ‘zero-covid’-strategie van het land.
Pauzeknop
In Shanghai is voor de bevolking letterlijk de pauzeknop ingedrukt, te beginnen met een 4-daagse lockdown voor de gebieden ten oosten van de Huangpu-rivier. Vervolgens worden de gebieden ten westen van de Huangpu-rivier tot 5 april 4 dagen lang afgesloten. Tijdens de lockdowns mogen bewoners hun huis niet verlaten en wordt het openbaar vervoer stilgelegd. Bovendien moeten alle ruim 26 miljoen inwoners tijdens het huisarrest op het coronavirus getest worden.
De situatie wordt gecompliceerd door China’s Qingming-festival, ook bekend als Tomb-Sweeping Day: een 2-daagse vakantie op 4 en 5 april die samenvalt met het vastgestelde einde van de lockdown in Shanghai.
Shenzhen weer open
Maersk, een van de grootste containerrederijen ter wereld, maakte begin maart voor het eerst melding over problemen in China door de nieuwe opmars van het coronavirus.
De magazijnen van het bedrijf in Shenzhen – dat 17,5 miljoen inwoners telt en ook in volledige lockdown ging – waren 2 weken gesloten. Door die verstoring liet Maersk verschillende schepen de havens van Yantian en Shekou overslaan om de betrouwbaarheid van het vervoersschema te kunnen garanderen.
Tesla
En nu ervaart Maersk dus problemen in Shanghai. Niet alleen de haven van de stad wordt getroffen, maar ook fabrieken. Zo meldt persbureau Bloomberg dat Tesla de productie van elektrische auto’s in zijn fabriek in Shanghai tot donderdag heeft stilgelegd.
Toch zijn er volgens Bloomberg ook bedrijven die doorwerken, waaronder de grootste chipproducent van China en een leverancier van Apple. De fabrieken zouden tijdens de afsluiting van de stad open kunnen blijven door werknemers te isoleren en een specifieke procedure te volgens die is goedgekeurd door de lokale autoriteiten. De regering van Shanghai staat sommige fabrikanten toe zogenaamde gesloten-lussystemen te gebruiken waar werknemers kunnen blijven werken zolang hun verblijf beperkt is tot de fabriekscampus en zijn zich houden aan corona- en testprotocollen.
Force majeure
Diverse Chinese expediteurs zouden zich inmiddels beroepen op ‘force majeure’ – het juridisch begrip voor overmacht waardoor de persoon of het bedrijf in kwestie vrijgesteld wordt van zijn verplichting – omdat containers niet tijdig op schepen geladen kunnen worden.
Zelfs als de haven van Shanghai er overigens in slaagt om grotendeels operationeel te blijven, is er namelijk een aanzienlijk risico op congestie omdat het vrachtverkeer en daarmee de aanvoer van containers ernstig verstoord wordt. Vrachtwagenchauffeurs kunnen de Huangpu-rivier nog maar via 1 tunnel oversteken. Daarvoor moeten ze zich online registreren, maar ook QR-gezondheidscodes en 48-uurs negatieve coronatestresultaten kunnen tonen.
Containerdepots gesloten
Maersk meldt dat sommige containerdepots in Shanghai sinds deze week tot nader order gesloten blijven. Het vrachttransport zal volgens Maersk door de lockdown met 30 procent afnemen, wat gevolgen heeft voor het transport van containers van en naar de haven.
‘Hierdoor zal er een langere levertijd zijn en een mogelijke stijging van transportkosten zoals omleidingsheffingen en snelwegheffingen’, aldus Maersk.
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.