logo
wvhj2023
© Jorrit Lousberg
© Jorrit Lousberg
8 februari 2022

‘Nieuw’ raceteam TU Delft neemt deel aan Sasol Solar Challenge

Het solar team met Delftse studenten heeft een nieuwe hoofdsponsor: multidisciplinair dienstverlener Brunel. Samen met Brunel gaat het team van start om deel te nemen aan de Sasol Solar Challenge in Zuid-Afrika.

Het team, bestaande uit studenten van de TU Delft, bevindt zich in een unieke situatie: Vattenfall neemt na ruim 20 jaar afscheid. De laatste jaren waren voor de Delftenaren niet gemakkelijk. Het afbranden van NunaX (vlak voor de finish), de coronacrisis en de derde plek in de Solar Challenge Morocco staan nog vers in het geheugen. Toch ziet het team de toekomst positief tegemoet.

Grootste concurrenten
Teamleider Sanne Vilters: ‘We hebben ervoor gekozen dit jaar in Zuid-Afrika te racen, omdat hier waarschijnlijk onze grootste concurrenten aanwezig zullen zijn. De motivatie in het team is hoog, we willen dolgraag laten zien hoeveel potentie onze zonneauto en het team in zich hebben!’

Energieleverancier Vattenfall steunde het solar team al sinds de oprichting in 1999 als hoofdsponsor. Na ruim 20 jaar komt er nu een einde aan die nauwe samenwerking. Vilters: ‘We racen steeds het ene jaar in Australië en het andere jaar in Zuid-Afrika. In Australië zijn we 7 keer wereldkampioen geworden en in Zuid-Afrika hebben wij alle 3 de keren dat we deelnamen, gewonnen. Dit hebben wij allemaal samen met Vattenfall meegemaakt. We zijn hen dankbaar voor hun vertrouwen en steun.’

2.300 kilometer
Het stokje is nu overgedragen aan Brunel; een technisch bedrijf in hart en nieren, dat net als het team is opgericht in Delft. In september zal het Delftse team voor de vierde keer deelnemen aan de Sasol Solar Challenge in Zuid-Afrika. De route loopt vanaf Johannesburg in het noorden over een traject van meer dan 2.300 kilometer via Jeffreysbaai naar Stellenbosch. Zonneteams van over de hele wereld zullen 8 dagen lang de strijd aangaan en het ruige landschap trotseren. Vilters: ‘Tijdens de race zullen we veel verschillende omstandigheden tegenkomen. De route gaat deels via vierbaanssnelwegen, maar voert ook over smalle wegen en bruggetjes. Daarnaast kan het weer in Zuid-Afrika erg onvoorspelbaar zijn en zorgt het hoogteverschil van bijna 2.000 meter ook voor een uitdaging. Dit alles, samen met de sterke concurrentie, vormt de perfecte mix voor een spannende race.’

‘Hoewel wij het chassis van de auto van het voorgaande team overnemen, is er veel ruimte voor verbetering, veel systemen binnen in de auto gaan op de schop’, besluit Vilters. ‘We zullen dit doen door de grenzen op te zoeken van de technologie. We zullen blijven innoveren om zo te laten zien wat er allemaal bereikt kan worden met duurzame technologie.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten