
Sinds het uitbreken van de coronacrisis zijn de wereldwijde transportkosten voor containers naar recordhoogte gestegen.
Oplossingen vinden
Verladers en vervoerders willen via een reeks ontmoetingen een gezamenlijke inspanning doen om oplossingen te vinden voor de huidige problematiek. De organisaties spreken daarbij de wens uit om verder te kijken dan de huidige verstoringen van de toeleveringsketen om een bredere reeks gemeenschappelijke toekomstige onderwerpen aan te pakken, zoals het terugdringen van de CO2-uitstoot en digitalisering.
ECSA vertegenwoordigt 19 nationale brancheverenigingen van reders in de Europese Unie en Noorwegen. Europese reders hebben 39,5 procent van de wereldwijde commerciële vloot in handen. De ESC vertegenwoordigt op zijn beurt de logistieke belangen van fabrikanten, detailhandelaren en groothandels; oftewel van de verladers. De ESC-leden zijn nationale organisaties van verladers, belangrijke Europese handelsverenigingen voor grondstoffen en individuele bedrijven. De World Shipping Council is de verenigde stem van de lijnvaart en werkt samen met beleidsmakers en industriegroepen. De organisatie heeft kantoren in Brussel, Singapore en Washington.
Oorzaken talrijk
‘In de afgelopen 18 maanden hebben problemen met de toeleveringsketen ernstige problemen veroorzaakt voor logistieke dienstverleners, die samenviel met de coronapandemie’, aldus de 3 organisaties. ‘De oorzaken zijn talrijk en complex: schommelingen in vraag en aanbod, verstoorde consumptiepatronen, alternatieve inkoop van producten, lokale lockdowns, overbelaste infrastructuur en tekorten aan arbeidskrachten. Servicebetrouwbaarheid, businessmodellen en just-in-time supply chains zijn tot het uiterste getest. Ons initiatief is gericht op een betere samenwerking tussen ketenpartners en een gezonder functioneren van ketens.’
‘Vervoerders zijn voor hun bedrijf afhankelijk van verladers en verladers zijn afhankelijk van vervoerders om hun producten op de markt te brengen’, duidt John Butler, chief executive officer en president van WSC. ‘Alleen door samen te werken en te proberen vast te stellen welke acties mogelijk in ieders voordeel kunnen werken, kunnen we de huidige uitdagingen overwinnen en sterkere langetermijnfundamenten voor de toekomst bouwen.’
Denis Choumert, vicepresident van ESC, besluit: ‘Daarom willen ESC-, WSC- en ECSA-leden deze dialoog voortzetten, zodat vervoerders en verladers met en niet over elkaar kunnen praten en daardoor robuustere toeleveringsketens kunnen bouwen voor het bedienen van klanten. We willen het wederzijdse begrip van de moeilijkheden waarmee elke partij wordt geconfronteerd verbeteren en vooruitgang boeken door middel van partnerschap, niet door conflict.’
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.