logo
wvhj2023
© Fluvius
© Fluvius
20 oktober 2021

67 procent Vlaamse eigenaren zonnepanelen negatief over terugdraaiende teller

Vlaamse burgers en bedrijven vinden dat ze onvoldoende informatie van netbeheerder Fluvius krijgen over de mogelijkheden van hun digitale meter. Dat blijkt uit Marktmonitor 2021 van de Vlaamse energieregulator VREG.

Voor de marktmonitor voert de VREG jaarlijks een enquête uit onder gezinnen en bedrijven in Vlaanderen. Een kwart van de gezinnen die dit jaar deelgenomen heeft aan de enquête beschikt over zonnepanelen.

Zonnepaneeleigenaar vaker negatief
Aan de gezinnen werd gevraagd hoe zij tegenover het vervangen van oude meters door digitale meters staan en of zij al zo’n digitale meter in huis hebben. Daarbij werd ook gevraagd of gezinnen zich voldoende geïnformeerd voelen door distributienetbeheerder Fluvius over de mogelijkheden van hun digitale meter.

33 procent van de respondenten staat net als vorig jaar neutraal tegenover de komst van de digitale meter. Het aandeel gezinnen dat (zeer) negatief staat tegenover de digitale meter is echter significant gestegen ten opzichte van vorig jaar, te weten van 22 procent naar 30 procent. Een mogelijke reden hiervoor zou volgens de VREG de vernietiging van het principe van de terugdraaiende teller door het Grondwettelijk Hof kunnen zijn. Voor eigenaren van zonnepanelen betekende dit een financiële domper, waarbij zij wel recht hebben op een compensatiepremie.

Toch is het niet verbazingwekkend dat residentiële zonnepaneeleigenaren (67 procent) significant vaker negatief staan tegenover de komst van de digitale meter dan respondenten zonder zonnepanelen (18 procent).

Voldoende ingelicht
Verder vindt slechts 42 procent van de gezinnen, 31 procent van de kleine bedrijven met 1 tot 4 werknemers en 27 procent van kleine en middelgrote ondernemingen tot 200 zich door Fluvius voldoende ingelicht over de mogelijkheden van hun digitale meter.  

Van de gezinnen met een digitale meter weet bijvoorbeeld 40 procent niet dat ze hun energieverbruik kunnen volgen op het energieportaal van Fluvius. Van de 60 procent die dat wel weet, raadpleegt slechts 8 procent regelmatig het energieportaal en stuurt op basis daarvan zijn verbruik bij. Fluvius start de komende maanden met een promotiecampagne over de digitale meter. Die campagne moet gezinnen en bedrijven informeren over de mogelijkheden.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten