logo
wvhj2023
© Fluvius
© Fluvius
5 mei 2021

Fluvius ontsluit meterdata Vlaamse huishoudens: ‘We bouwen een datingsite voor groene stroom’

Met het invoeren van de digitale meter in Vlaanderen komen nauwkeurige gegevens beschikbaar over het energiegebruik van steeds meer huishoudens. Zo ontstaan nieuwe kansen voor bedrijven met vernieuwende diensten.

Onlangs sloot netbeheerder Fluvius een datatoegangscontract met 8 ondernemingen, waaronder GPC Europe en Zero Emission Solutions. Solar Magazine polste hen over hun volgende generatie energieoplossingen en ambities. Vlaanderen startte de uitrol van de digitale meter op 1 juli 2019. Inmiddels zijn er enkele honderdduizenden geïnstalleerd. Die worden echter niet altijd met gejuich ontvangen, zeker niet door eigenaren van zonnepanelen. De installatie betekent immers het einde van de terugdraaiende teller voor de prosument; een mindering op de energierekening voor teruglevering van zonne-energie aan het stroomnet die gelijk is aan de prijs voor het afnemen van elektriciteit.

Goed nieuws
‘De facto hebben we het dus over het einde van de saldering’, aldus Yves Struyve, mede-eigenaar van GPC Europe. ‘Voor hun overschot aan zonne-energie ontvangen consumenten wanneer de digitale meter is geïnstalleerd aanzienlijk minder dan voorheen. Bovendien zal hun capaciteitstarief binnenkort gerelateerd zijn aan hun afnamepiek gedurende een bepaalde periode. Ook dat kan negatieve financiële gevolgen hebben. Er is echter ook goed nieuws. Met behulp van zo’n slimme meter kun je zeer nauwkeurig inzicht krijgen in je energiehuishouding. Dat biedt handvaten voor het aanpassen van gedrag en optimaliseren van het systeem om er het maximale uit te halen.’

Maximale zelfconsumptie
GPC Europe behoort tot de top 3 van groothandels in zonne-energieproducten in België en claimt een marktaandeel van zo’n 25 procent. Het levert onder andere zonnepanelen, omvormers, montagesystemen, batterijen, zonneboilers en warmtepompen aan technische bedrijven en installateurs. Toen netbeheerder Fluvius via brancheorganisatie ODE bekendmaakte dat het ondernemingen uitnodigde om een datacontract met hen aan te gaan, aarzelde Struyve niet.

‘Het biedt ons de kans om energieadvies op maat aan te bieden. Dat doen we met behulp van een door onszelf ontwikkelde applicatie: GPConnect. Op basis van de data van Fluvius kunnen we het energieprofiel van een huishouden – het verbruik en de productie gedurende de dag, weken, maanden en seizoenen – in beeld brengen en analyseren. De toepassing faciliteert vervolgens maximale zelfconsumptie van zonnestroom middels een slimme sturing van boilers, warmtepompen en batterijen. Zo kunnen eigenaren van zonnepanelen 50 tot 70 procent besparen op hun energierekening. Ze biedt bovendien simulatiemogelijkheden. Zo kunnen we bepalen wat het toevoegen van een batterij of boilervat van uiteenlopende capaciteit aan een pv-installatie oplevert. Dat biedt, zowel voor onze klanten als de eindgebruiker, een solide basis voor het maken van een verantwoorde keuze aangaande verdere verduurzaming.’

Bottleneck
Struyve constateert dat er in Vlaanderen momenteel een run op thuisbatterijen gaande is. Dat bewijst ook de moeite die GPC Europe momenteel moet doen om aan de vraag te voldoen, met name in het hogere kwaliteitssegment. Dat tekort is van tijdelijke aard. Maar het geeft wel aan dat er met het verdwijnen van de terugdraaiende teller en de vorig jaar ingevoerde premie op thuisbatterijen wat aan de hand is in de markt.

‘Als groothandel zien wij commerciële kansen in die nieuwe werkelijkheid, en daarmee ook voor onze installateurs. Met de digitale poort die Fluvius nu openzet, kunnen wij extra waarde genereren met gepersonaliseerde dienstverlening. Die brengt consumenten nieuwe mogelijkheden voor vergroening en het vergroten van het rendement op hun investeringen in het opwekken en opslaan van duurzame energie. Willen zij van GPConnect gebruikmaken, of andere op data gebaseerde energiediensten van andere bedrijven, dan moeten zij GPC natuurlijk wel toestemming geven voor het inkijken en streamen van hun data. Pas dan geeft Fluvius die vrij. Op zich is dat geen bottleneck. Het proces is echter nog wel wat omslachtig. Het vergt het openen van diverse webpagina’s, digitale identificatie, bevestiging per mail… Op dit vlak is dus nog winst te boeken; je wilt eigenlijk dat het in 1 of 2 stappen kan, zodat mensen niet afhaken of er gewoonweg niet uitkomen.’

Volgende stap
Alex Polfliet startte zijn studie- en consultancybureau Zero Emission Solutions in 2009. Een aanzienlijk deel van de activiteiten richt zich op het bedienen van installateurs van zonnepanelen. Het bedrijf doet onder andere haalbaarheidsstudies en managet projecten; maakt bestekken, selecteert bij aanbestedingen en begeleidt de uitvoering.

‘De markt voor renewables heeft zich het afgelopen decennium op allerhande vlakken in een razendsnel tempo ontwikkeld’, aldus Polfliet. ‘Dat geldt ook ten aanzien van de handel in CO2-neutrale energie. Een belangrijke stap daarin werd gezet met de laatste update van het Clean Energy Package van de Europese Unie (EU). Daarin werd onder andere het recht voor consumenten vastgelegd om niet alleen je eigen energieleverancier te kiezen, maar ook je eigen producent. Wij maken dit nu ook in de praktijk mogelijk.’

Lees hier het volledige artikel ‘Openen digitale poort schept kansen voor innovatieve energiediensten’ in de mei 2021-editie van Solar Magazine.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten