Uit recent onderzoek van CE Delft en Merosch in opdracht van de RVO blijkt dat 80 vierkante kilometer parkeerruimte geschikt is voor zonnecarports. Momenteel zijn er volgens de onderzoekers circa 20 grotere projecten in Nederland gerealiseerd en staan er nog circa 10 op de planning die tot en met 2022 zullen worden gerealiseerd. Gezamenlijk is dit nog minder dan 1 procent van het landelijk potentieel van zonnestroom boven parkeerplaatsen.
Hotels en winkels
Volgens Enie.nl kom dit doordat bedrijven en overheden in de energietransitie vaak dezelfde knelpunten tegenkomen: ruimtegebrek, ruimtelijke inpassing en druk op het elektriciteitsnet. ‘De ZonneCarport van enie.nl is een antwoord op deze uitdagingen’, stelt Joost Visser, businessdeveloper voor de ZonneCarport. ‘Het parkeerterrein vervult niet langer één behoefte, maar wordt op deze manier ingezet voor het opwekken van duurzame stroom. Met die opgewekte stroom worden elektrische auto’s duurzaam geladen. Daarnaast parkeren gasten van hotels, klanten van winkels en werknemers van de bedrijven met een ZonneCarport comfortabel overdekt.’
Op iedere parkeerplaats
De ZonneCarport kan volgens het bedrijf op praktisch iedere parkeerplaats geplaatst worden. Visser: ‘Bij een bedrijf kan de stroom van de ZonneCarport overdag worden benut op het terrein of in het pand van de eigenaar. Op deze manier is ook de belasting op het elektriciteitsnet minimaal.’
In het totaalontwerp van de constructie is rekening gehouden met de mogelijkheid tot demontage, en de grondgebonden werkzaamheden zijn tot een minimum beperkt. Dat maakt dat de ZonneCarport verplaatsbaar is, als bijvoorbeeld de inrichting van het terrein verandert, of wanneer het bedrijf naar een andere locatie verhuist. Elke ZonneCarport kan gemakkelijk worden uitgerust met laadpalen. De zonne-energie die door de zonnepanelen wordt opgewekt, kan daardoor direct worden benut voor elektrisch laden.
Verdienmodel
Enie.nl-oprichter Patrick van der Meulen besluit: ‘Je kunt de ZonneCarport kopen, maar we bieden ook een leaseoplossing aan die op zijn minst kostendekkend is of zelfs een kostenbesparing op kan leveren. En wanneer je de teveel opgewekte energie verkoopt, is er zelfs sprake van een verdienmodel. Zo is het rendement optimaal en is de eigenaar klaar voor de toekomst, tegen minimale inspanning of investering.’
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.