Dat stelt de European Freight Forwarders Association (CLECAT). Samen met de European Shippers’ Council (ESC) vroeg CLECAT namens de Europese verladers en expediteurs de Europese Commissie afgelopen januari al om op te treden tegen de huidige praktijken van lijnvervoerders. De hoge containerprijzen – die deze maand naar recordhoogte stegen – verstoren steeds vaker Europese toeleveringsketens.
Winsten stijgen
CLECAT wil dat de Europese Commissie nu een serieus onderzoek start en uit haar observerende rol stapt. Het is volgens haar van vitaal belang dat de mededingings- en transportautoriteiten zich met de markt bezighouden om toezicht te houden op de gevolgen van de speciale privileges die zij aan de scheepvaartsector hebben verleend.
‘We vragen ons af waarom het zo lang duurt voordat de Commissie de situatie heeft beoordeeld, omdat we bang zijn het momentum te verliezen terwijl de rederijen hun diepgaande capaciteitsbeheer en prijsdiscipline blijven verfijnen’, aldus CLECAT. ‘De Maersk Group rapporteerde de sterkste kwartaalwinst in haar geschiedenis, met opwaartse winst door de sterke vraag in de zeevrachtdivisie en capaciteitstekorten. De algemene winsten van containerschepen stijgen als nooit tevoren.’
3 verstoringen
Ondertussen blijven vervoerders volgens CLECAT lobbyen bij hoge autoriteiten op nationaal en internationaal niveau om hun speciale status te behouden. ‘Dit komt misschien niet als een verrassing, want er zijn 3 belangrijke verstoringen. Ten eerste profiteren rederijen van een aanzienlijk gunstig belastingregime in vergelijking met andere in de logistieke toeleveringsketen. Als het gaat om staatssteun, heeft CLECAT vorig jaar opgemerkt dat de Europese staatssteunrichtlijnen vervoerders in staat stellen te profiteren van een fiscale voorkeursbehandeling voor ondersteunende diensten, zoals vrachtafhandelingsactiviteiten en andere diensten die ook worden verleend door logistieke dienstverleners, die de concurrentie met de logistieke sector verstoren. Het derde en meest bekende probleem heeft betrekking op de consortia-groepsvrijstelling die scheepvaartmaatschappijen in staat stelt informatie en gegevens uit te wisselen. De Europese Commissie verleende containerlijnen nog eens 4 jaar vrijstelling van haar mededingingswetgeving op grond van de Block Exemption Regulation (BER, red. groepsvrijstellingsverordening), op grond waarvan containerlijnen operationele gegevens mogen delen en scheepvaartallianties mogen vormen die perfect in staat zijn om capaciteit te beheren.’
‘Het is duidelijk dat de markt niet de problemen kan oplossen die de Europese Commissie heeft veroorzaakt’, besluit CLECAT. ‘Het zal geen verrassing zijn dat we onze grote teleurstelling uiten over de houding van de Europese Commissie om de privileges van de rederijen in deze ongekende tijden nauwlettend in stand te houden. We roepen beleidsmakers in de EU-lidstaten op om de huidige situatie onder de loep te nemen, vanwege de afhankelijkheid van de Europese handel van het wereldwijde containervervoer.’
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.