Door een tekort aan containers hebben lijnvervoerders volgens de European Freight Forwarders Association (CLECAT) en de European Shippers’ Council (ESC) hun prijzen excessief verhoogd.
282 procent duurder
Het maritieme marktonderzoeksbureau Drewry meldde eerder deze maand dat de prijs voor het vervoeren van een container van China naar Rotterdam het afgelopen jaar met 282 procent is gestegen. Doordat de transportkosten naar recordhoogte stijgen, nemen ook de prijzen van zonnepanelen toe.
Contracten geschonden
CLECAT en ESC willen zo snel mogelijk met de Europese Commissie om de tafel om de economische schade aan te tonen die ontstaat als gevolg van het gedrag van de vervoerders. De 2 organisaties stellen dat de vervoerders bestaande contracten hebben geschonden, onredelijke voorwaarden hebben gecreëerd met betrekking tot het accepteren van boekingen en eenzijdig tarieven hebben vastgesteld die ver boven de in contracten afgesproken tarieven liggen.
Eerder gingen de nationale overheden van Zuid-Korea en Amerika al in gesprek met vervoerders over de extreme prijsstijgingen. Het Chinese ministerie van Handel wil het aanbod van containers vergroten en het toezicht op de scheepvaartmarkt verscherpen om de stijgende logistieke kosten te beteugelen. ESC en CLECAT vragen de Europese Commissie om soortgelijke maatregelen te nemen als de bevoegde autoriteiten in andere delen van de wereld.
Klanten geërgerd
ESC-voorzitter Denis Choumert: ‘Het gebrek aan scheepscapaciteit en containertekorten, deels veroorzaakt door honderdduizenden containers die zijn gestrand in Amerikaanse logistieke ketens, kunnen de tekortkomingen van de vervoerders niet alleen verklaren. Klanten zijn terecht geërgerd dat vervoerders hebben geprofiteerd van het capaciteitstekort om hun inkomsten te verhogen tot ver boven hun kosten.’
evofenedex wil actieplan
evofenedex, de Nederlandse vereniging van handels- en productiebedrijven met een logistieke of internationale operatie, stelt dat in Europa het tekort aan containerschepen in de vaart en daarmee ook aan containers onhoudbaar is geworden. De organisatie roept rederijen in de containerlijnvaart op om per direct meer schepen in de vaart te brengen. Op deze wijze kunnen lege containers worden geherpositioneerd, congestie in havengebieden worden verlicht en onveilige situaties worden voorkomen.
Volgens ondernemersvereniging evofenedex zitten containerschepen overvol, waardoor er onveilige situaties ontstaan en de kans op het verlies van lading groter is geworden. De huidige situatie leidt volgens evofenedex tot een opeenstapeling van problemen: niet alleen is er een tekort aan beschikbare containers en neemt de congestie in havengebieden toe, maar wordt ook de lading van handels- en productiebedrijven geweigerd door een tekort aan transportcapaciteit, stijgen tarieven tot recordhoogte en stapelen toeslagen zich op.
Het ontbreekt de rederijen in de containerlijnvaart volgens evofenedex aan argumenten om nog langer schepen uit de vaart te houden. Een duidelijk actieplan van hun kant is volgens de vereniging nu nodig om de onhoudbare situatie op te lossen.
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.